Emergent algebraic thinking of children in Early Childhood Education
Pensamiento algebraico emergente en niñas y niños de Educación Inicial
Author
Mujica-Stach, Ana Milena
Márquez-Torres, Maximina
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/759510.4067/S0718-07052024000100231
Abstract
Mathematical thinking is fundamental for the development of skills in children. For this reason, this research arose, and it aims to interpret the process of construction of emergent algebraic thinking in early childhood. This construction process will allow the design of instructional strategies. The methodology adopted is a qualitative approach. This is a case study, supported by interpretive-descriptive research. The results were obtained through the application of a pre- and post-test. To carry out the research, we selected a study group made up of ten girls and boys. The results show the need for the design of strategies that allow the development of algebraic thinking that starts from the categories pattern and sequence, concluding that it is necessary to gradually incorporate activities that promote the development of algebraic thinking in girls and boys. El pensamiento matemático es fundamental para el desarrollo de habilidades en los niños. Por tal motivo surgió esta investigación, la cual tiene como objetivo interpretar el proceso de construcción del pensamiento algebraico emergente en la primera infancia, este proceso de construcción es elemento que permitirá el diseño de estrategias instruccionales. La metodología se abordó desde un enfoque cualitativo. Este es un estudio de casos, apoyado por una investigación interpretativa-descriptiva. Los resultados se obtuvieron a través de la aplicación de un pre y post test. Para ejecutar la investigación, el grupo de estudio seleccionado estuvo conformado diez niñas y niños. Los resultados establecen la necesidad del diseño de estrategias que permitan el desarrollo del pensamiento algebraico a partir de las categorías patrón y secuencia, concluyendo que incorporar actividades progresivas promoverán el desarrollo del pensamiento algebraico en las niñas y niños.