Professional Learning Communities and Teacher Education Transformation
Comunidades Profesionales de Aprendizaje y Transformación de la enseñanza docente
Author
Díaz-Pérez, Cresencio Wilfredo
Guzmán-Meza, Maritza Emperatriz
Gastello-Mathews, Willy
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/759710.4067/S0718-07052024000100279
Abstract
The objective of the study was to know the role of the Professional Learning Communities (CPA) in the transformation of the teaching of primary level teachers. The PRISMA methodology was used in the search and process of information. Of 220 articles reviewed, thirteen were selected, which met the selection criteria formulated. Those that did not meet the criteria were excluded, as well as those that presented some methodological deficiency or did not develop the research elements such as objectives, approach, sample, measurement techniques, intervention techniques and results. The results indicated that the CPAs have a very important impact on the transformation of teaching and the professional development of teachers. It was concluded that the CPA contain the best contexts- conceptual, spatial and methodological -for the transformation of teacher education to take place. El objetivo del estudio fue conocer el rol de las Comunidades Profesionales de Aprendizaje (CPA) en la transformación de la enseñanza de los docentes del nivel primario. Se empleó la metodología PRISMA en la búsqueda y proceso de información. De 220 artículos revisados se seleccionaron trece, los cuales cumplían con los criterios de selección formulados. Se excluyeron aquellos que no se ajustaban a los criterios, así como los que presentaban alguna deficiencia metodológica o no desarrollaban los elementos de investigación como objetivos, enfoque, muestra, técnicas de medición, técnicas de intervención y resultados. Los resultados indicaron que las CPA tienen una incidencia muy importante en la transformación de la enseñanza y el desarrollo profesional de los docentes. Se concluyó que las CPA contienen los mejores contextos -conceptual, espacial y metodológico- para que se dé la transformación de la enseñanza docente.