Learning self-regulation strategies: a systematic review
Estrategias de autorregulación del aprendizaje: una revisión sistemática
Author
Duarte-Duarte, Jakeline
Angulo-Delgado, Fanny
Salas-Zapata, Walter Alfredo
Herrera-Mesa, Marcela Alejandra
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/760210.4067/S0718-07052024000100377
Abstract
A systematic review of 110 articles published between 2018 and 2020 is presented to identify consensus around theoretical foundations, factors and types of learning self-regulation strategies in students from elementary school to higher education. The results indicate that research continues to predominate in English-speaking countries and the university population continues to be the one of greatest interest. There is consensus on self-regulation as an individual and cyclical process. Attention to reading competence and learning a second language is highlighted, pointing out the role of motivation and self-efficacy. The use of mobile devices, applications and platforms to promote self-regulation has emerged as an object of interest, without there being consensus on its effectiveness. From the sociodemographic characteristics, certain studies show that women employ more metacognitive strategies than men, while ethnicity is not a determining factor in self-regulation. Se presenta una revisión sistemática de 110 artículos publicados entre 2018 y 2020, para identificar consensos en torno a fundamentos teóricos, factores y tipos de estrategias de autorregulación de aprendizajes en estudiantes desde primaria hasta educación superior. Los resultados indican que continúa predominando la investigación en países de habla inglesa y la población universitaria sigue siendo la de mayor interés. Hay consenso sobre la autorregulación como proceso individual y cíclico. Se destaca la atención a la competencia lectora y al aprendizaje de una segunda lengua señalando el rol de la motivación y la autoeficacia. Ha surgido como objeto de interés el uso de dispositivos móviles, aplicaciones y plataformas para promover la autorregulación, sin que haya consenso sobre su efectividad. Desde las características sociodemográficas, ciertos estudios muestran que las mujeres emplean más estrategias metacognitivas que los hombres, mientras que la etnia no es un factor determinante en la autorregulación.