Gap between integrative and inclusive practices developed by teachers for the academic adaptation of migrant students in the Border region
Brecha entre las prácticas integradoras e inclusivas desarrolladas por los docentes para la adaptación académica de los estudiantes migrantes en región de Frontera
Author
Bustos-Lira, Liden
Bustos-González, Raúl
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/760310.4067/S0718-07052024000100393
Abstract
This research seeks to identify the gap between the integration and inclusion of migrant students, in a border region, based on a qualitative methodological design, with an ethnographic approach. Through semi-structured interviews, applied to a non-probabilistic intentional sample, of 15 teachers from basic establishments with a high percentage of migrant students, textual chains were identified from which a discourse analysis is carried out, concluding that the meanings that the teachers construct are framed in an integrating model, as there are no strategies aimed at strengthening the cognitive processes, motivation, socio-emotional containment and attitudinal development of migrant students, as a formalized practice, to meet their particular needs. This is due to the association of inclusion processes with the concept of “equality”, and not with the concept of “equity”, in addition to the homogenizing objective of the prevailing model in the school, based on principles of assimilation and subordination. La presente investigación busca identificar la brecha entre la integración y la inclusión de estudiantes migrantes, en una región de frontera, a partir de un diseño metodológico cualitativo, con enfoque etnográfico. Mediante entrevistas semiestructuradas, aplicadas a una muestra intencional no probabilística, de 15 docentes de establecimientos básicos con alto porcentaje de estudiantes migrantes, se identificaron cadenas textuales a partir de las cuales se realiza un análisis de discurso, concluyendo que los significados que construyen los docentes se enmarcan en un modelo integrador, al no existir estrategias orientadas a fortalecer los procesos cognitivos, motivación, contención socioemocional y desarrollo actitudinal de los estudiantes migrantes, como práctica formalizada, para atender a sus necesidades particulares. Lo anterior obedece a la asociación de los procesos de inclusión con el concepto “igualdad”, y no con el concepto de “equidad”, además del objetivo homogeneizador del modelo imperante en la escuela, sustentado en principios de asimilación y subordinación.