• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Polis: Revista Latinoamericana
  • View Item

Empowerment of Kaiowa and Guarani women in the struggle for the recognition of indigenous rights and ethnic-cultural identity

Empoderamento da mulher Kaiowa e Guarani na luta pelo reconhecimento dos direitos indígenas e identidade étnico-cultural;
Empoderamento da mulher Kaiowa e Guarani na luta pelo reconhecimento dos direitos indígenas e identidade étnico-cultural

Author
Mejia Amado, Angelica Maria

Le Bourlegat, Cleonice Alexandre

Aguilera Urquiza, Antônio Hilário

Full text
https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/460
10.32735/S0718-6568/2019-N54-1405
Abstract
This article addresses the female leadership Kaiowá and Guarani, their practices and the motivations evoked by them, in the struggle for rights and conquest of greater autonomy of gender and their communities, in the context of the Dourados Indigenous Reserve, in Mato Grosso do Sul / Brazil. The objective was to carry out an ethnographic study of these women in order to interpret, through their perception, the levels of power that became the focus of these strategies of female struggle. The information was obtained from secondary and primary sources (semi-structured interview, questionnaire), through a quantitative qualitative analysis. The Kaiowáand Guarani women’s movement is expressed in four levels of empowerment: (1) of the individual (2) of the family (3) of the community (4) of the society, although there are still many difficulties to overcome.
 
Este artículo aborda el liderazgo femenino Kaiowá y Guarani, sus prácticas y las motivaciones evocadas por ellas, en la lucha de resistencia por los derechos y conquista de mayor autonomía de género y de sus comunidades, en el contexto en que se encuentra la Reserva Indígena de Dourados, en Mato Grosso do Sul / Brasil. El objetivo fue realizar un estudio etnográfico a estas mujeres, para interpretar por medio de sus percepciones, los niveles de poder, que se convirtieron en foco de esas estrategias de lucha femenina. La información se obtuvo de fuentes secundarias y primarias (entrevista semiestructurada, cuestionario), mediante un análisis cualitativo cuantitativo. El movimiento de mujeres Kaiowá y Guarani se manifiesta en cuatro niveles de empoderamiento: (1) del individuo (2) de la familia (3) de la comunidad (4) de la sociedad, aunque todavía hay muchas dificultades que deben ser superadas.
 
Este artigo aborda as liderançasfemininasKaiowá e Guarani, suaspráticas e os motivos relatados por elas, naluta de resistência pelos direitos e conquista de maiorautonomia de gênero e de suas comunidades, no contexto em que se insere a Reserva Indígena de Dourados, no Mato Grosso do Sul / Brasil.  O objetivo foi realizar umestudo etnográfico junto a essasmulheres indígenas, para interpretar por meio de suapercepções, os níveis de poder, que se tornaram foco dessasestratégias de lutafeminina. As informaçõesforamobtidas de fontes secundarias e primárias (entrevista semiestruturada, questionário), mediante umaanálisequali-quantitativa. O movimento feminista Kaiowaì e Guaranimanifesta-se emquatroníveis de empoderamento: (1) do indivíduo (2) da família (3) da comunidade (4) da sociedade, emboraaindahajamuitasdificuldades a serem superadas
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Decolonization of Brazil's border with Paraguay: the cross-border Guarani and Kaiowá peoples and the multi/transterritoriality of the struggle for tekoha 

    Mondardo, Marcos. Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos; Vol. 20 Núm. 2 (2020): Si Somos Americanos. Revista de Estudios Transfronterizos; 161-185
  • Procesos de territorialización Guaraní-Kaiowá y Mapuche: antecedentes histórico- descriptivos para una investigación comparativa 

    Ortiz Contreras, Raúl. CUHSO · Cultura - Hombre - Sociedad; Vol. 15, Núm. 2 (2008); 119-138
  • La escuela indígena intercultural y el diálogo de saberes. La experiencia en escuelas indígenas Guaraní y Kaiowá, Brasil 

    Casaro Nascimiento, Adir; Aguilera Nascimiento, Antonio. Temas de Educación; Vol. 21 Núm. 2 (2015): Educación intercultural: relaciones entre «mayorías» y «minorías». Perspectivas y paradigmas; 367
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB