¿A fairy godmother at the servant dance? Ramona Galarza’s Argentinean littoral music records in the sixties
¿Un hada bienhechora en el baile de sirvientas? Ramona Galarza y sus discos de música litoraleña argentina en los sesenta
Author
Adorni, Angélica
Abstract
This paper presents an approach to the study of Argentinean singer Ramona Galarza (1940), who was relevant for the national and international diffusion of the litoraleña popular music in the 1960s. It focuses on the Odeon records in Argentina between 1958 and 1969. From the analysis with a gender perspective of the different features of the LPs (visual, sound, cover texts) a deliberate construction of a neat, urban and stylized image of the artist by the recording company was found. Numerous “decent-making” and commercial strategies are observed under the logic of the cultural industry produced in two senses. First, the “whitening” of the litoraleña music and chamamé dance, which was associated with the working class and pejoratively categorized as "servant music" by the middle or higher classes of this period and linked to a disorder and promiscuity atmosphere. Hygienism was required to enable higher rates of social acceptance and consumption. Second, the “decent-making” strategy can be seen in the transmission of a model of women that is based on the entrenched social gender structures, disregarding social conflicts and reaffirming the traditional roles of women as daughter, wife and mother. El artículo aborda la figura de la cantante argentina Ramona Galarza (1940), quien fue relevante en la difusión nacional –e internacional– del cancionero popular litoraleño durante la década de 1960. El trabajo se focaliza en la discografía grabada para el sello Odeón en Argentina entre 1958 y 1969. El análisis de las distintas materialidades de los discos (visual, sonora, discursiva) descubre la construcción deliberada de una imagen pulcra, urbana y estilizada de la artista por parte del sello grabador. Se observan así diversas estrategias comerciales concretadas bajo la lógica de la industria cultural, producidas en dos sentidos. Por un lado, un blanqueamiento de la música litoraleña y del chamamé, baile asociado a la clase humilde y vinculado a un ambiente de desorden y promiscuidad. Catalogado peyorativamente por las clases medias/altas de este período como “música de sirvientas”, se requirió una “higienización” para habilitar mayores índices de aceptación social y consumo. Por otro lado, el mecanismo del “adecentamiento” se advierte en la intención de transmitir un modelo de mujer apoyado en arraigadas estructuras de género, eliminando toda conflictividad social y reafirmando los roles tradicionales de la mujer como hija, esposa y madre.