The media construction of the musician and its production as politics: the role of the Chilean specialized press in the framework of independent musicians (2014-2018)
La construcción mediática del músico y su producción como política: el rol de la prensa especializada chilena en el encuadre de los músicos independientes (2014-2018)
Author
Figueroa-Bustos, Arturo
Abstract
This article focuses on the tensions through which the contemporary –also known as indie– Chilean musician and their musical production is politically framed, and understood as discourse. Following Mercer & Shingler (2004), who argue that the limits of discursive genres are defined by a negotiation between authors, recipients, and expert critique/opinion, this paper analyzes the role that the specialized music press plays in politically framing these musicians through interviews, the questions that are asked, and the ways in which the press titles the resulting articles. From this perspective, it is understood that these ways of framing are in constant negotiation, and that the versions of truth maintained by producers, spectators and media are crossed in them. Using Critical Discourse Analysis, this work offers an interpretation of a deliberate, non-generalizable sample, including relevant cases of texts produced by journalists, published between 2014 and 2018 in the media, and accessible through websites on the Internet. Este artículo aborda las tensiones a través de las cuales se encuadra mediáticamente al músico chileno contemporáneo, o indie, como productor de un discurso político. A partir del trabajo de Mercer y Shingler (2004), quienes plantean que los límites de los géneros discursivos se definen a partir de una negociación entre autores, receptores y la crítica/opinión experta, se reflexiona sobre el rol que la prensa musical especializada desempeña en cuanto a encuadrar políticamente a estos músicos a través de las entrevistas que les hacen, las preguntas que les formulan y la forma en que titulan tales artículos periodísticos. Bajo esta perspectiva, se entiende que estos modos de enmarcar están en constante negociación y que en ellos se cruzan los regímenes de verdad de productores, espectadores y medios de comunicación. Acudiendo al análisis crítico del discurso, nos proponemos interpretar una muestra específica –no generalizable– de textos sobre casos relevantes, accesibles a través de sitios web, publicados y producidos por periodistas entre 2014 y 2018 en distintos medios de comunicación.