Scenes against solitude: dialog in pop duets
Escenas contra la soledad: el diálogo en los duetos pop;
Escenas contra la soledad: el diálogo en los duetos pop
Author
Party, Daniel
Kalawski, Andrés
Abstract
This article is an exploratory study of the pop duet, a category we define as a pop song with two vocalists that sing in alternation, both with leading roles that are recognizable and with independent subjectivities. The pop duet experienced a boom in popularity in the 1980s, although it has ties to much older traditions. We consider the duet an interesting object of analysis because of its commercial success, its emotional intensity and its relative alterity within a pop landscape dominated by soloists. Duets establish a situation in which two singers interact and that we attend to as listeners-spectators; this is why we consider them scenes. Given its theatrical quality, we approach the duet interdisciplinarily. We define it from within popular music studies and analyze it incorporating perspectives from playwriting analysis and theatre studies. We present two main conclusions: in most pop duets there is no dramatic conflict between the characters, and pop duets’ playful quality surpasses the possibilities of dramatic development. Este artículo es un estudio exploratorio del dueto pop, categoría que definimos como una canción pop con dos cantantes que se alternan, ambos con roles protagónicos distinguibles y con subjetividades independientes. El dueto pop experimentó un auge de popularidad en la década de 1980, aunque sus formas tienen vínculos con tradiciones mucho más largas. Consideramos al dueto como un espacio interesante para el análisis tanto por su éxito comercial como por su intensidad emocional y su relativa alteridad respecto del paisaje pop solista. Los duetos establecen una situación de interacción entre los cantantes a la que asistimos como auditores-espectadores, por lo que pueden ser considerados como escenas. Dada su cualidad teatral, lo abordamos interdisciplinariamente. Definimos el dueto desde los estudios de música popular y lo analizamos incorporando perspectivas de los estudios dramatúrgicos y teatrales. Presentamos dos conclusiones principales: en la gran mayoría de los duetos pop no existe un conflicto dramático entre los personajes, y la cualidad lúdica del dueto sobrepasa la posibilidad de desarrollo dramático.