Peruvian Criolla music underground: Between localities and translocalities
La música criolla peruana underground: entre la localidad y la translocalidad
dc.creator | Rohner, Fred | |
dc.creator | Contreras Cáceres, Monica | |
dc.date | 2020-01-30 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T13:34:58Z | |
dc.date.available | 2024-12-11T13:34:58Z | |
dc.identifier | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/22 | |
dc.identifier | 10.53689/cp.v2i1.22 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247070 | |
dc.description | The concept of music scene emerged in 1991, representing a new perspective that considered the linkages between daily life and music. This research field was started by Will Straw and followed by many other scholars, such as Shank (1994) and Bennett and Peterson (2004). The widely known work of the latter is our point of departure to explore the musical and social phenomena that characterize the underground criolla music scene in Lima, and its differences from the commercial scene. At the same time, we discuss this conceptual framework through an initial approach to a translocal scene that has flourished in cities like Santiago and Valparaíso in Chile, the Chilean scene of Peruvian criolla music. | en-US |
dc.description | Este trabajo es una exploración del fenómeno musical criollo a partir del concepto de escena musical, inicialmente propuesto por Straw (1991) y que más tarde fue retomado por teóricos como Shank (1994), Bennett y Peterson (2004). Justamente, partiendo de estos últimos, el artículo propone reflexionar sobre las prácticas que delimitan la escena criolla underground frente a otra escena musical criolla vinculada desde el repertorio a la industria discográfica peruana de la segunda mitad del siglo XX. Para analizar estos límites en la conceptualización de las escenas musicales, se analiza el caso de una escena translocal como la escena chilena de la música criolla peruana. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Alberto Hurtado | es-ES |
dc.relation | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/22/17 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular | es-ES |
dc.source | Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 2 No 1 (2020): Contrapulso; 35-48 | en-US |
dc.source | Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Contrapulso; 35-48 | es-ES |
dc.source | Contrapulso; v. 2 n. 1 (2020): Contrapulso; 35-48 | pt-BR |
dc.source | 2452-5545 | |
dc.subject | music scene | en-US |
dc.subject | peruvian music in Chile | en-US |
dc.subject | peruvian criolla music | en-US |
dc.subject | translocality | en-US |
dc.subject | music genre | en-US |
dc.subject | escena musical | es-ES |
dc.subject | música criolla peruana | es-ES |
dc.subject | translocalidad | es-ES |
dc.subject | género musical | es-ES |
dc.title | Peruvian Criolla music underground: Between localities and translocalities | en-US |
dc.title | La música criolla peruana underground: entre la localidad y la translocalidad | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |