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“The social in movement”: the “expressive experiential” perspective in Argentinean popular dances

“Lo social en movimiento”: la corriente “expresivo-vivencial” en las danzas populares argentinas

Author
Díaz, Natalia

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/24
10.53689/cp.v3i1.24
Abstract
Folk music and dance have been effective elements to give shape to ideas of nation through the creation of national subjects that embody and recreate them in their practice, imaginary and affective repertoires. The field of traditional argentine dances is formed by two perspectives: the “academic-traditional” and the “expressive-experiential”. The latter create a new selective tradition that enables other narratives around the construction of a national identity, and the visibility of other bodies and gender imaginary capable of embodying them. Traditional dances become popular and are restored as social discourses that echo other knowledge, social memories and senses of identity. This way of conceiving dances seeks to break with ethnic neutrality, cultural homogenization and static heterosexuality that the academic modes have imposed on traditional folk dances.
 
Las danzas y músicas folklóricas han sido elementos eficaces para dar cuerpo a ideas de nación por medio de la creación de sujetos nacionales que las encarnan y recrean en su práctica, imaginarios y repertorios afectivos. El campo de las danzas tradicionales argentinas se encuentra formado por dos perspectivas: la “académico-tradicional” y la perspectiva “expresivo-vivencial”. Esta última postula una nueva tradición selectiva que posibilita otras narrativas en torno a la construcción de una identidad nacional, y la visibilización de otros cuerpos e imaginarios de género capaces de encarnarlos. Las danzas tradicionales se transforman en populares y se restauran como discursos sociales que hacen eco de otros conocimientos, memorias sociales y sentidos de la identidad. Este modo de concebirlas busca romper con la neutralidad étnica, la homogeneización cultural y la heterosexualidad estática que los modos académicos impusieron a las danzas folklóricas tradicionales.
 
Metadata
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Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
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