• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

The appropriation of Nino Bravo’s song “Libre” during the Pinochet regime: reconstructing the birth of a myth

La apropiación de “Libre”, de Nino Bravo, durante el régimen de Pinochet: reconstruyendo la gestación de un mito

Author
Lewin Velasco, Josefina

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/41
10.53689/cp.v2i2.41
Abstract
This article studies the reception of Nino Bravo's song “Libre” (1972) in Chile during the first years of Pinochet's dictatorship. Its main goal is to demonstrate how the military regime appropriated this ballad, replacing its original political meaning with an interpretation akin to the authoritarian ideology. Thus, we will see how “Libre” –a song which was conceived as a critique of the Franco dictatorship– came to be an anthem of the Chilean dictatorship, examining the specific connotations that were imposed on this track during this new regime of meaning. Hence our interest in tracing what the authoritarian government heard in this ballad: a tribute to the act of liberation undertaken by the Armed Forces and the expression of the spirit of an ideal “youthful archetype”. The hypothesis that “Libre” underwent a process of resignification during the Chilean dictatorship takes into account the insistent reproduction of this track in a variety of scenarios set up by the military authorities between 1973 and 1975. The delimitation of this background will allow us to propose that “Libre” took the form of a “myth” (Barthes 2008) elaborated by the dictatorship to naturalize certain concepts or political narratives.
 
Este artículo examina la recepción de “Libre” (1972), de Nino Bravo, en Chile durante los primeros años de la dictadura de Pinochet. Su objetivo es demostrar cómo el régimen militar se apropió de esta canción, sustituyendo el sentido y la intención política de su versión inicial por una interpretación afín a la ideología del autoritarismo. Se trata, entonces, de ver cómo “Libre” –otrora concebida como una crítica contra la dictadura franquista– llegó a convertirse en un himno de la dictadura chilena, rastreando los significados específicos que se le impusieron durante este nuevo régimen de significación. De ahí nuestro interés por determinar lo que el autoritarismo escuchó en esta canción: un homenaje a la gesta de liberación emprendida por las Fuerzas Armadas y la expresión del espíritu de un arquetipo juvenil ideal. La hipótesis de que “Libre” atravesó un proceso de resignificación en dictadura repara en la insistente reproducción de este tema en una serie de escenarios dispuestos por el bloque autoritario entre 1973 y 1975. La delimitación de estos antecedentes nos permitirá plantear que “Libre” adquirió la forma de un “mito” (Barthes 2008) elaborado por la dictadura para naturalizar ciertos conceptos o narrativas políticas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB