Show simple item record

El grupo Sanampay: canción y resistencia en el exilio argentino en México (1974-1983)

dc.creatorLuque, Candelaria María
dc.date2020-08-24
dc.date.accessioned2024-12-11T13:34:59Z
dc.date.available2024-12-11T13:34:59Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/78
dc.identifier10.53689/cp.v2i2.78
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247087
dc.descriptionBetween 1974 and 1983, during the Argentine exile in Mexico, there were various musicians linked to political movements, whose presence was significant for the practices of protest and solidarity, within the Mexican context. This article analyzes the experience of the Argentine-Mexican group Sanampay, the musical and political trajectories of its members in Argentina in the early seventies –especially concerning the group Huerque Mapu– and the level of artistic and political continuity and rupture that they suffered in exile. To this end, the article will examine oral testimonies, newspaper accounts, records produced in Mexico, and the documentary Creo escuchar, una historia posible de Sanampay (I think I'm listening, a possible history of Sanampay), by Camila Bejarano Petersen (2014). Recovering this history and its corresponding songs not only serves to contribute elements for the political and cultural memory of a part of the Argentine artistic exile, but also helps to understand the traces that this experience in Mexico left in the musical culture and in the repertoire of Latin American social movements.en-US
dc.descriptionEntre 1974 y 1983, durante el exilio argentino en México, hubo diversos músicos vinculados a movimientos políticos, cuya presencia fue significativa para las prácticas de denuncia y solidaridad, dentro del contexto mexicano. Este artículo analiza la experiencia del grupo argentino-mexicano Sanampay, la trayectoria musical y política de sus integrantes en la Argentina de inicios de los setenta –especialmente en torno al grupo Huerque Mapu–, y el nivel de continuidad y ruptura artístico-política que estos sufrieron en el exilio. Para ello, se examinará testimonios orales, fuentes hemerográficas, producciones discográficas realizadas en México y el documental Creo escuchar, una historia posible de Sanampay, de Camila Bejarano Petersen (2014). Recuperar esa historia y sus canciones no solo busca aportar elementos para la memoria político-cultural de una parte del exilio artístico argentino, sino también comprender las huellas que dicha experiencia en México dejó en la cultura musical y en el repertorio de los movimientos sociales latinoamericanos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/78/25
dc.rightsDerechos de autor 2020 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 2 No 2 (2020): Contrapulso; 17-34en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Contrapulso; 17-34es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 2 n. 2 (2020): Contrapulso; 17-34pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectArgentine folkloreen-US
dc.subjectHuerque Mapuen-US
dc.subjectcultural repressionen-US
dc.subjectLatin American cultural exileen-US
dc.subjectNew Mexican Songen-US
dc.subjectfolclore argentinoes-ES
dc.subjectHuerque Mapues-ES
dc.subjectrepresión culturales-ES
dc.subjectexilio cultural latinoamericanoes-ES
dc.subjectNueva Canción Mexicanaes-ES
dc.titleThe group Sanampay: song and resistance during the Argentine exile in Mexico (1974-1983)en-US
dc.titleEl grupo Sanampay: canción y resistencia en el exilio argentino en México (1974-1983)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record