“I felt as if I were invincible, as if we were invincible”. Music and collective action in the Chilean mobilizations of October 2019
“Me sentí como si fuera invencible, como si fuéramos invencibles”. Música y acción colectiva en las movilizaciones chilenas de octubre de 2019
Author
Fuentealba, Anibal
Abstract
This article reflects upon the articulations of music and social movements in the context of the October 2019 social protest in Chile. Specifically, we have taken on two songs that have been permanently present in the recent social uprisings: “El derecho de vivir en paz” by Victor Jara, and “El baile de los que sobran” by Los Prisioneros. We propose an approach to these songs and how they are related to collective action; the proposed approach considers the cultural–historical contexts of each song, as well as the ethnographic material collected during the uprisings. To this end, we reviewed the value that social movements studies have assigned to music; subsequently, we analyze the songs from a sociological perspective that entails both the individual and the collective dimensions of the musical experience. The underlying thesis is that music not only “reflects” or “accompanies” the social, but that it also has the power to produce it. Este artículo reflexiona sobre las articulaciones de la música en la protesta social de octubre de 2019 en Chile. Específicamente, se trabaja sobre dos canciones que han tenido una presencia constante en las últimas movilizaciones sociales: “El derecho de vivir en paz”, de Víctor Jara, y “El baile de los que sobran”, de Los Prisioneros. Se propone un acercamiento a estas canciones y cómo ellas se vinculan con la acción colectiva, considerando el contexto histórico-cultural de cada una de ellas, además del material etnográfico recopilado en las movilizaciones. Para ello se observa cómo el campo de estudio de los movimientos sociales ha valorado la música. Luego se realiza el análisis, elaborado desde una sociología de la música que considera la doble dimensión, individual y colectiva, de la experiencia musical. La tesis que subyace es que la música no solo “refleja” o “acompaña” lo social, sino que además tiene la capacidad de producirlo.