The quena in Chilean popular music: transfer and genealogy of an imagined instrument
La quena en la música popular chilena: traslado y genealogía de un instrumento imaginado
Author
Oyarzún Zambrano, Luciano
Abstract
This article presents a review of the process of transferring quena –an instrument of Andean origin– to Chilean popular music (MPCh), emphasizing its use within the Chilean New Song movement (NCCh) as a particular idea of Latin American music in which a wide range of alterities are represented, consolidated and attached to the social and popular political project of the sixties. In this unitary process, the quena is erected as a sound device, activating sectors of the imagination that promote and support a certain national consciousness. Thus, this study shows how the quena has been invested with an imaginary that is manifested in certain discursive topics. From the account of non-canonical agents of popular music, these topics are put in dialogue with musical cases that allow us to think about the place from which this instrument has been integrated into the MPCh. Este artículo presenta una revisión del proceso de traslado de la quena –instrumento de origen andino– hacia la música popular chilena (MPCh), enfatizando su uso dentro del movimiento de la Nueva Canción Chilena (NCCh) como una idea particular de música latinoamericana en la que se representó a una amplia gama de alteridades cohesionadas y anexadas al proyecto político social popular imperante en los años sesenta. En este proceso unitarista, la quena se erige como dispositivo sonoro fomentando y fundamentando una determinada conciencia nacional. De este modo, el presente estudio da cuenta del modo en que la quena ha sido investida de un imaginario que se manifiesta en determinados tópicos discursivos. A partir del relato de agentes no canónicos de la música popular, dichos tópicos son puestos en diálogo con casos musicales que nos permiten pensar el lugar desde el cual este instrumento es integrado a la MPCh.