The sound of the female voice in the early recorded work (1933-1940) of Xavier Cugat. A tropical multimodality
El sonido de la voz femenina en las primeras producciones discográficas (1933-1940) de Xavier Cugat. Una multimodalidad de lo tropical
Author
Pérez Valero, Luis
Abstract
This article approaches the construction of the tropical, based on the historical progression of women in the early recordings of Xavier Cugat, between 1933 and 1940. We begin with the theory of multimodal discourses (Kress y Van Leeuwen, 2001) and with feminist musicology (Citron 1994; McClary 1991; Ramos 2010 y 2013); and in terms of methodology, we identify styles and qualities of the voice from a standpoint of the musicology of musical production (Frith y Zagorski-Thomas 2012; Juan de Dios Cuartas 2016). This paper explores the emergence of singers such as Carmen Castillo, Yolanda Norris, Dorothy Miller, Celia Branz, Dinah Shore, Chacha Aguilar, Alice Corner, Charito, Loretta Clemens and Lina Romay, who determined an imaginary of female vocal sonority. As a conclusion we propose that the female vocal sound and physical appearance were fundamental in the tropical music recorded by Cugat, who undertook a long process of stylistic selection and refinement in order to achieve a sound suitable for the style of music and for the North American audience between the thirties and forties. El presente artículo analiza la elaboración de lo tropical desde la trayectoria vocal e histórica de la mujer en las primeras grabaciones de Xavier Cugat, entre los años 1933 y 1940. Partimos de la teoría de los discursos multimodales (Kress y Van Leeuwen, 2001) y de la musicología feminista (Citron 1994; McClary 1991; Ramos 2010 y 2013); y a nivel metodológico, se identifican estilos y cualidades de la voz desde la musicología de la producción musical (Frith y Zagorski-Thomas 2012; Juan de Dios Cuartas 2016). Se devela la presencia de cantantes como Carmen Castillo, Yolanda Norris, Dorothy Miller, Charito, Celia Branz, Dinah Shore, Chacha Aguilar, Alice Corner, Loretta Clemens y Lina Romay, quienes determinaron un imaginario de sonoridad vocal femenina. Como conclusión, planteamos que el sonido vocal de mujer y la apariencia física fue fundamental en la música tropical que grabó Cugat, quien pasó por un largo proceso de selección y depuración estilística hasta lograr un sonido adecuado para el estilo de música y la audiencia norteamericana entre los años treinta y cuarenta.