Becoming enraged: Lemebel, Paquita la del Barrio and “the language of anger”
Devenir rabiosa: Lemebel, Paquita la del Barrio y “el lenguaje de la ira”
Author
Jarpa Manzur, María del Pilar
Abstract
From a critical gender perspective, this article seeks to reflect on the musical dimension of the work of Pedro Lemebel (1952-2015), attending to the practices of assemblage between his lyrics and certain sentimental songs with which Lemebel musicalizes his various subversive practices—practices that, in this case, are intertwined with the “voice” of Paquita la del Barrio. Through their incorporation, it is possible to glimpse how Lemebel produces a diversity of alliances with “the feminine”, which account for an irreverent becoming-woman with respect to the dominant sex/gender categories. From the erotic and the intimate, to the exquisite insolence with which Lemebel confronts the apparatuses of state power, it is possible to glimpse unusual forms of subversion that do not cease to challenge the local revolutionary imaginary. Exploring these artistic productions along inter- and subtextual networks highlights the points at which these words establish complicities in their irascible forms of resistance. Desde una perspectiva crítica de género, el presente artículo busca reflexionar en torno a la dimensión musical de la obra de Pedro Lemebel (1952-2015), atendiendo al trabajo de ensamble entre sus letras y algunas canciones sentimentales con que musicaliza sus prácticas de desacato; prácticas que, en este caso, se entraman con la “voz” de Paquita la del Barrio. A través de su incorporación es posible entrever cómo Lemebel produce una diversidad de alianzas con “lo femenino”, que dan cuenta de un devenir mujer irreverente respecto a las categorías sexo-genéricas dominantes. Desde lo erótico y lo íntimo, a las exquisitas insolencias con que Lemebel confronta a los dispositivos de poder del Estado, es posible entrever formas inusitadas de subversión que no dejan de desafiar al imaginario revolucionario local. Abrir estas producciones artísticas desde redes inter y subtextuales, tiene como propósito reconocer el punto en el que estas palabras establecen complicidades en sus irascibles resistencias.