Metal Medallo: the Stertor as Aesthetic of Violence in Eighties Medellin
Metal Medallo: el estertor como estética de la violencia en Medellín de los años ochenta
Author
Parra Valencia, Juan Diego
Herrera Coronado, Mónica Alejandra
Sans Moreira, Juan Francisco
Abstract
One of the classic problems of music research involves linking in some way the sound structures of an era, with their social, economic, political and cultural correlate. However, this correlation becomes more obvious in times of crisis, such as in the case of the emergence of Metal Medallo during the war between drug trafficking and the Colombian state in Medellín in the 1980s. In this context arose Alex Oquendo—an iconic death metal figure—who to this day remains a key example of a performer of the gutteral vocal style known as growl. Despite the evident relationship between the aggressiveness of his voice and the extreme violence unleashed in the country, so far, no studies have been published on the subject. Based on ideas such as vocality and embodiment, we will try to explain how and why the Metal Medallo scene is not only the effect but also the premonition of the violence unleashed at that time, with the stertor –“the voice of the death”– as its most outstanding manifestation. Additionally, we will briefly compare an emblematic song of that time –“Every man is a story”– sung by Elkin Ramírez, leader of the well-known group Kraken, with the version that Oquendo performs in a guttural voice accompanied by the same band. Uno de los problemas clásicos de la investigación musical estriba en vincular de algún modo las estructuras sonoras de una época, con su correlato social, económico político y cultural. No obstante, esta correlación se hace más obvia en épocas de crisis, como ocurrió con la eclosión del Metal Medallo, y la guerra entre el narcotráfico y el estado colombiano en la Medellín de la década de los ochenta. En ese contexto surge Alex Oquendo —figura icónica del death metal— que al día de hoy continúa siendo un referente insoslayable del canto gutural o growl. A pesar de la evidente relación entre la agresividad de su voz, y la violencia extrema desatada en el país, hasta ahora no se habían publicado estudios sobre el particular. A partir de ideas como vocalidad y embodiment, trataremos de explicar cómo y por qué la escena del Metal Medallo no es sólo efecto sino premonición de la violencia desatada en esa época, y el estertor —la “voz de la muerte”— su más conspicuo reflejo. Además, haremos un breve ejercicio de comparación de una canción emblemática del heavy metal de esa época —“Todo hombre es una historia”— cantada por Elkin Ramírez líder de la reconocida agrupación Kraken, con la versión que hace Oquendo en voz gutural acompañado por la misma banda.