• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

“Getting to know my voice, finding my flow”: vocal and musical performance in Reggaetón and Latin Trap through the case of Bryant Myers

“Voy conociendo mi voz, me voy encontrando mi flow” : performance vocal y musical en el reggaetón y trap latino a través del caso de Bryant Myers

Author
Díaz Pinto, Ana María

Robledo-Thompson, Macarena

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/123
10.53689/cp.v3i2.123
Abstract
This article explores the relationship between voice and musical performance in reggaetón and Latin trap, through the case of the Puerto Rican singer Bryant Myers. We study how this artist uses different forms of vocal emission for the configuration of a vocal persona that interrelates with his musical persona and the characters assumed by him in his songs. Thus, focusing on the album La oscuridad (2018), we propose a characterization of the artist's vocal performance,which is distinguished by the use of two different modes of singing that we describe in terms of melodic range, phonation modes and studio treatment. Subsequently, we investigate how both voices are incorporated in his first album, focusing mainly on five songs through a textual-affective method of analysis. This approach demonstrates that Myers’s two forms of vocal emission are used in his songs to communicate different poetic intentions. The singer thus configures a single heteroglossic musical persona regarding emotional dimensions, narratives, vocal expression, and phonographic presentation.
 
Este artículo es un trabajo exploratorio sobre la relación entre voz y performance musical en el reggaetón y el trap latino. A partir del caso del cantante Bryant Myers, estudiamos cómo las formas de emisión de la voz son utilizadas por este artista para la configuración de una persona vocal que se interrelaciona con su persona musical y los personajes líricos asumidos por él en sus canciones. Así, tomando como objeto el disco La oscuridad (2018), realizamos una caracterización de la performance vocal del intérprete, que se distingue por el uso de dos modos de cantar diferentes, los cuales describimos en base a aspectos como el ámbito melódico, el modo de fonación y el tratamiento de estudio. Luego indagamos en cómo ambas voces son incorporadas en su álbum, enfocándonos particularmente en cinco canciones, que estudiamos a partir de una metodología de análisis textual. Esto nos permite sostener que las dos formas de emisión vocal de Myers son utilizadas para comunicar –o dar voz– a intenciones poéticas contrastantes, de un modo en que el cantante configura una sola persona musical heteroglósica en cuanto a sus dimensiones emocionales, narrativas, su expresión vocal y presentación fonográfica.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB