From “forgetful maiden” to muse: Brothel songs in Mexican cinema in the first half of the 20th century
De “doncella olvidadiza” a musa: Canciones prostibularias en el cine mexicano de la primera mitad del siglo XX
dc.creator | Toledo Guzmán, Liliana | |
dc.date | 2021-08-05 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T13:35:01Z | |
dc.date.available | 2024-12-11T13:35:01Z | |
dc.identifier | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/126 | |
dc.identifier | 10.53689/cp.v3i2.126 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247109 | |
dc.description | During the first half of the 20th century, the Mexican capital experienced an unusual demographic growth. Among other aspects, migration and the industrialization process led to moral concerns about the transformation of urban space and the emergence of the modern woman. For its part, the Mexican state associated the syphilis epidemic of the 1920s with the proliferation of prostitution. This social framework led to an abundant production of cinema and brothel music, exemplified in genres such as bolero, danzón, and fox-trot. The projection on the screen of a taboo subject such as prostitution facilitated the dissemination of messages that were basically about morality, and in turn, about the patriarchal family ideal and the preservation of female virginity. One of the most representative examples of this type of film is Santa (1931). Aligned with the family model promoted by the post-revolutionary state that recognized women as responsible for safeguarding family values, Mexican folklorists censored brothel music genres. Brothel-themed cinema and music left little or no space to address plots other than those of romantic love, usually expressed by male characters in love with prostitutes, who ended up being the true protagonists of these stories. | en-US |
dc.description | Durante la primera mitad del siglo XX, la capital mexicana experimentó un crecimiento demográfico inusitado. Entre otros aspectos, la migración y el proceso de industrialización llevaron a preocupaciones morales sobre la transformación del espacio urbano y el surgimiento de la mujer moderna. Por su parte, el estado mexicano asoció la epidemia de sífilis de la década de los años veinte con la proliferación de la prostitución. Este marco social propició una abundante producción de cine y música prostibularia que se expresó a través de géneros como el bolero, el danzón y el fox-trot. A través de la proyección en la pantalla de un tema tabú como la prostitución, se reprodujeron mensajes más o menos moralizantes que reforzaban la noción de familia patriarcal y la preservación de la virginidad femenina. Uno de los ejemplos más representativos de este tipo de filmes es Santa (1931). La censura de los géneros musicales prostibularios por parte de los folcloristas mexicanos se alineaba con el modelo de familia promovido por el estado posrevolucionario que reconocía en las mujeres a las encargadas de salvaguardar los valores familiares. El cine y la música de temática prostibularia dejó escaso o nulo espacio para abordar tramas distintas a las del amor romántico, expresado habitualmente por personajes masculinos enamorados las prostitutas, que terminaban siendo los verdaderos protagonistas de estas historias. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Alberto Hurtado | es-ES |
dc.relation | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/126/50 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular | es-ES |
dc.source | Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 3 No 2 (2021): Contrapulso; 74-89 | en-US |
dc.source | Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Contrapulso; 74-89 | es-ES |
dc.source | Contrapulso; v. 3 n. 2 (2021): Contrapulso; 74-89 | pt-BR |
dc.source | 2452-5545 | |
dc.subject | brothel music | en-US |
dc.subject | brothel films | en-US |
dc.subject | migration | en-US |
dc.subject | bolero | en-US |
dc.subject | danzón | en-US |
dc.subject | música prostibularia | es-ES |
dc.subject | cine prostibulario | es-ES |
dc.subject | migración | es-ES |
dc.subject | bolero | es-ES |
dc.subject | danzón | es-ES |
dc.title | From “forgetful maiden” to muse: Brothel songs in Mexican cinema in the first half of the 20th century | en-US |
dc.title | De “doncella olvidadiza” a musa: Canciones prostibularias en el cine mexicano de la primera mitad del siglo XX | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |