Sound sinuosities: the kenkos as spirals of the voice in the Canto con Caja of northwestern Argentina
Sinuosidades sonoras: los kenkos como espirales de la voz en el Canto con Caja del noroeste argentino
Author
Vilas, Paula
Latorre, María Pía
Castelli, Gabriela
Zangroniz, Virginia
Martínez, Marcelo
Abstract
We reflect on the experience of participating in ‘comparsas’ (choruses) of Canto con Caja, the name given by their coordinator, the singer-collector-disseminator Leda Valladares, to the singing—with a bimembranophone frame drum known as ‘caja chayera’—of the song genres called bagualas, vidalas and tonadas of northwestern Argentina. We focus on the kenko, or q'enq'o—emblematic vowel form of the performative dimension of this vocality—which in the Quechua language has an approximate translation of sinuosity. We name this experience and the mimetic exercise of the vocal experimentation of this research as ap-propriation, differentiating it from the ex-propriation processes that deny or ignore the violent asymmetries of the coloniality of knowledge-power with respect to these ‘cantores’ (singers). This repertoire of our embodied vocal memory is investigated by listening to the archive, phonographic records and texts that demanded a historical tracing of the notion of kenko in almost 100 years’ worth of musicological research. We also dialogue with more recent studies such as Cultural Studies, musical analysis and approaches from studies of vocal technique for singing.We present a comparative spectral analysis, as well as operatives notions to name the performative dimension of this vocality or its way of doing in different performative frames: a beam, from its source in mountains and valleys to small cities, to cultural centers, streets and squares of large cities, or pedagogical experiences. Reflexionamos a partir de la vivencia de integrar “Comparsas de Canto con Caja”, nombre dado por la coordinadora, la cantora-recopiladora- divulgadora Leda Valladares, al canto de bagualas, vidalas y tonadas del noroeste argentino–acompañado de tambor de marco bimembranófono conocido como “caja chayera”. Nos centramos en el kenko, o q´enq´o –forma vocal emblemática de la dimensión performativa de esta vocalidad– que en lengua quechua significa aproximadamente sinuosidad. Nombramos a esta vivencia –y al ejercicio mimético de experimentación vocal que incluye esta investigación– con el nombre de a-propiación, diferenciándola de la ex-propiación, que niega o desconoce las violentas asimetrías de la colonialidad del saber-poder entre los cantores. Este repertorio de nuestra memoria vocal in-corporada es indagado por la escucha del archivo, compuesto por registros fonográficos y textos que demandaron un rastreo histórico de la noción de kenko a lo largo de los casi 100 años de investigaciones musicológicas existentes. También dialogamos con estudios más recientes como los estudios culturales, el análisis musical y estudios de técnica vocal para el canto. Presentamos un análisis espectral comparado, así como nociones operativas para ir nombrando la dimensión performativa de esta vocalidad, o su modo de hacer en distintos marcos performáticos, los cuales dibujan un haz que abarca desde su usina en montañas y valles, pequeñas ciudades, en centros culturales o calles, y plazas de grandes urbes o experiencias pedagógicas.