Records that frighten the literate elite: música de carrilera and rural modernity in Colombia during the mid-20th century.
Discos que asustan a la elite letrada: música de carrilera y modernización campesina en Colombia a mediados del siglo XX
Author
Guingue-Valencia, Lucas Mateo
Grisales Betancur, Daniel
Abstract
Based on exhaustive archival work, this article contributes to the cultural history of the emergence of the so called música de carrilera or carrileruda in the Colombian public sphere during the 1950’s. The phenomenon is evident in two types of apprehensions that are simultaneously registered in journalistic sources. On the one hand, in conspicuous discussions about the danger of extinction of folkloric music: in particular, a constellation of musical genres associated with bambuco, traditional music of the Andean regions which represented the nation. On the other hand, in abundant concerns about noise, understood as unwanted sound, and as a technological, aesthetic and moral entity. The category includes the sound produced by high-volume speakers, radios, record players and jukeboxes, but also that of specific types of music published by local and international record companies, including música carrileruda. This type of music is characterized by its great commercial success but is considered of the lowest artistic value; it is composed of songs classified under different genres (pasillo, waltz, ranchera, corrido, tango, porro, merengue and parranda, among others); and its records are associated with rural and city bars, cafés and jukeboxes, and with vulgar audiences of rural origins. Our analysis is centered on the contrast between these two types of discourse. A partir de un trabajo de archivo exhaustivo, este artículo contribuye a la historia cultural de la emergencia de la llamada música de carrilera o carrileruda en la esfera pública de Colombia de la década de 1950. El fenómeno se contextualiza en dos tipos de discurso que se registran de forma simultánea en las fuentes periodísticas. Por un lado, es conspicua la discusión sobre el peligro de extinción de la música folklórica: en particular la constelación de géneros asociados al bambuco, música tradicional andina a la que se le ha atribuido el rol de representar a la nación. Por otro lado, las mismas fuentes evidencian una marcada preocupación por combatir el ruido, entendido como sonido no deseado y como una entidad tecnológica, estética y moral. En la categoría entran tanto el alto nivel de sonido de altoparlantes, radios, tocadiscos y traganíqueles, como el sonido de distintos tipos de música publicada por las disqueras locales e internacionales, entre ellas la música carrileruda: música de gran éxito comercial, pero considerada de la más baja calidad artística; canciones clasificadas bajo distintos géneros (pasillo, vals, ranchera, corrido, tango, porro, merengue y parranda, entre otros); discos asociados a traganíqueles en cantinas y cafés de ciudades y veredas rurales, y a una audiencia de arrabal, de origen campesino. Nuestro análisis se centra en los contrastes entre los dos tipos de discurso.