The voice of Mercedes Sosa for the poetry of Armando Tejada Gómez. An analysis of interpretation as a contribution to the study of singing
La voz de Mercedes Sosa cantando la poesía de Armando Tejada Gómez. Un análisis de la interpretación como aporte al estudio del canto
Author
Godoy, Nilda
Abstract
This article deals with the musical performance of Mercedes Sosa through the analysis of fragments of songs with poetry by Armando Tejada Gómez, recorded in the years 1962 and 1967. The article reflects upon intertextuality in popular songs, and subsequently defines the criteria for analyzing the voice as a carrier of word and music. Some moments in the singer’s life are also mentioned in order to establish her contact with Tejada Gómez’s poetry. Meter, rhythmic accents and synalephas of the verses are analyzed. Subsequently, the article presents transcriptions of the selected fragments and identifies expressive resources in relation to phrasing, dynamic treatment, accentuations, sound extensions, tempo and tone decisions concerning the songs. Finally, the identified resources are considered along with alternatives for their approach as a contribution to the study of musical interpretation, based on the assessment of the word for the choice of vocal resources. El presente artículo aborda la interpretación de Mercedes Sosa mediante el análisis de fragmentos de canciones con poesía de Armando Tejada Gómez grabadas en los años 1962 y 1967. Se reflexiona sobre la intertextualidad presente en la canción popular para luego definir los criterios de análisis de la voz como portadora de palabra y música. También se mencionan algunos momentos de la vida de la cantante a fin de establecer su contacto con la poesía de Tejada Gómez. Se analiza métrica, acentos rítmicos y sinalefas de los versos. Luego se presentan transcripciones de los fragmentos seleccionados y se identifican recursos expresivos en relación al fraseo, el tratamiento dinámico, las acentuaciones, prolongaciones de sonido, decisiones de tempo y altura sobre las canciones. Finalmente, los datos relevados son evaluados junto a alternativas para su abordaje como un aporte al estudio de la interpretación, partiendo de la valoración de la palabra para la elección de recursos vocales.