El incendio del poniente (1984) in the Argentine democratic spring: folklore and youth in the solo album by Jacinto Piedra.
El incendio del poniente (1984) en la primavera democrática argentina: folklore y juventud en el disco solista de Jacinto Piedra
dc.creator | Mariani, Tomás | |
dc.date | 2022-01-26 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T13:35:01Z | |
dc.date.available | 2024-12-11T13:35:01Z | |
dc.identifier | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/139 | |
dc.identifier | 10.53689/cp.v4i1.139 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247118 | |
dc.description | In this paper we propose an analysis of Jacinto Piedra’s trajectory and his album El incendio del poniente (1984), inserting it in the framework of the Argentine democratic spring, from a socio-discursive perspective (Díaz 2009, 2013, 2020). We investigate the relationship between youth and folklore in the ‘60s and ‘70s in order to account for the particular relationship established by the album in question with youth cultures of the time. We consider that, based on visual, literary, and sonorous-musical aspects, as well as the network of relationships that it foregrounds, the album articulates a discourse in which folklore and youth can be part of the same identity construction. This discourse does not, however, concern youth in an abstract sense, but rather direct references and links with youth cultures of that era, particularly rock. We consider that the disc constructs an enunciatary who in that first year of democracy can be young and have a connection to folklore as well as to rock. | en-US |
dc.description | En el presente trabajo proponemos un análisis de la trayectoria de Jacinto Piedra y de su disco El incendio del poniente (1984), insertándolo en el marco de la primavera democrática argentina, desde una perspectiva socio-discursiva (Díaz 2009, 2013, 2020). Indagamos en la relación entre juventudes y folklore en los años sesenta y setenta para luego dar cuenta de la particular relación que establece el disco en cuestión con culturas juveniles del momento. Consideramos que desde lo visual, lo literario, lo sonoro-musical y la red de relaciones presentes en el disco se articula un discurso en el que folklore y juventud pueden formar parte de una misma construcción de identidad. No se trata, sin embargo, de la juventud en abstracto, sino de referencias directas y vínculos con culturas juveniles de esa etapa, en particular del rock. Consideramos que el disco construye un enunciatario/a que en el primer año de la democracia puede ser joven y vincularse al folklore tanto como al rock. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Alberto Hurtado | es-ES |
dc.relation | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/139/62 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular | es-ES |
dc.source | Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 4 No 1 (2022): Contrapulso; 89-101 | en-US |
dc.source | Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 4 Núm. 1 (2022): Contrapulso; 89-101 | es-ES |
dc.source | Contrapulso; v. 4 n. 1 (2022): Contrapulso; 89-101 | pt-BR |
dc.source | 2452-5545 | |
dc.subject | Argentine folklore | en-US |
dc.subject | Argentine rock | en-US |
dc.subject | youth | en-US |
dc.subject | socio-discursive | en-US |
dc.subject | Jacinto Piedra | en-US |
dc.subject | folklore argentino | es-ES |
dc.subject | rock argentino | es-ES |
dc.subject | juventudes | es-ES |
dc.subject | socio-discursivo | es-ES |
dc.subject | Jacinto Piedra | es-ES |
dc.title | El incendio del poniente (1984) in the Argentine democratic spring: folklore and youth in the solo album by Jacinto Piedra. | en-US |
dc.title | El incendio del poniente (1984) en la primavera democrática argentina: folklore y juventud en el disco solista de Jacinto Piedra | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |