Show simple item record

El incendio del poniente (1984) en la primavera democrática argentina: folklore y juventud en el disco solista de Jacinto Piedra

dc.creatorMariani, Tomás
dc.date2022-01-26
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:01Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:01Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/139
dc.identifier10.53689/cp.v4i1.139
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247118
dc.descriptionIn this paper we propose an analysis of Jacinto Piedra’s trajectory and his album El incendio del poniente (1984), inserting it in the framework of the Argentine democratic spring, from a socio-discursive perspective (Díaz 2009, 2013, 2020). We investigate the relationship between youth and folklore in the ‘60s and ‘70s in order to account for the particular relationship established by the album in question with youth cultures of the time. We consider that, based on visual, literary, and sonorous-musical aspects, as well as the network of relationships that it foregrounds, the album articulates a discourse in which folklore and youth can be part of the same identity construction. This discourse does not, however, concern youth in an abstract sense, but rather direct references and links with youth cultures of that era, particularly rock. We consider that the disc constructs an enunciatary who in that first year of democracy can be young and have a connection to folklore as well as to rock.en-US
dc.descriptionEn el presente trabajo proponemos un análisis de la trayectoria de Jacinto Piedra y de su disco El incendio del poniente (1984), insertándolo en el marco de la primavera democrática argentina, desde una perspectiva socio-discursiva (Díaz 2009, 2013, 2020). Indagamos en la relación entre juventudes y folklore en los años sesenta y setenta para luego dar cuenta de la particular relación que establece el disco en cuestión con culturas juveniles del momento. Consideramos que desde lo visual, lo literario, lo sonoro-musical y la red de relaciones presentes en el disco se articula un discurso en el que folklore y juventud pueden formar parte de una misma construcción de identidad. No se trata, sin embargo, de la juventud en abstracto, sino de referencias directas y vínculos con culturas juveniles de esa etapa, en particular del rock. Consideramos que el disco construye un enunciatario/a que en el primer año de la democracia puede ser joven y vincularse al folklore tanto como al rock.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/139/62
dc.rightsDerechos de autor 2022 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 4 No 1 (2022): Contrapulso; 89-101en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 4 Núm. 1 (2022): Contrapulso; 89-101es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 4 n. 1 (2022): Contrapulso; 89-101pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectArgentine folkloreen-US
dc.subjectArgentine rocken-US
dc.subjectyouthen-US
dc.subjectsocio-discursiveen-US
dc.subjectJacinto Piedraen-US
dc.subjectfolklore argentinoes-ES
dc.subjectrock argentinoes-ES
dc.subjectjuventudeses-ES
dc.subjectsocio-discursivoes-ES
dc.subjectJacinto Piedraes-ES
dc.titleEl incendio del poniente (1984) in the Argentine democratic spring: folklore and youth in the solo album by Jacinto Piedra.en-US
dc.titleEl incendio del poniente (1984) en la primavera democrática argentina: folklore y juventud en el disco solista de Jacinto Piedraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record