Show simple item record

El paradigma tradicional del cuarteto cordobés. Sonidos, palabras y relatos

dc.creatorMontes, Maria de los Angeles
dc.date2022-01-26
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:01Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:01Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/140
dc.identifier10.53689/cp.v4i1.140
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247119
dc.descriptionIn the late 1960s, the cuarteto cordobés (Argentine Cordoban quartet) demonstrated certain regularities in terms of musical interpretation, repertoire, narratives, aesthetics, and other aspects which differed greatly from those of its origins as well as from those we would see in subsequent years. My hypothesis is that these are different discursive paradigms. The traditional paradigm was at its peak up until the late 1970s, when Chébere took the audience and local scene by storm with a disruptive approach that had a strong impact. In this paper, I propose to describe the general characteristics of the traditional cuarteto paradigm. With this purpose in mind, I established a corpus of 327 songs, pertaining to 28 albums, which I analyzed with attention to underlying recurrences and axiologies, or valuations. The aim was to account for what is valued by the traditional cuarteto in relation to the sonorous, linguistic and narrative aspects of the songs. Finally, at a second level of analysis, I set out to reconstruct the typical sender and receiver corresponding with the traditional paradigm.en-US
dc.descriptionHacia finales de la década de 1960 el cuarteto cordobés exhibía ciertas regularidades en la interpretación musical, selección de repertorios, narrativas, estéticas, etc., muy diferentes de las de sus orígenes y también muy diferentes de las que veríamos en años posteriores. Mi hipótesis es que se trata de diferentes paradigmas discursivos. El paradigma tradicional tuvo su momento de esplendor hasta finales de 1970, momento en el que irrumpió Chébere con una propuesta disruptiva que impactó fuertemente en el campo. En este trabajo me propongo describir las características generales del paradigma tradicional del cuarteto. Para ello construí un corpus de 327 canciones, pertenecientes a 28 discos, que fueron analizadas buscando las recurrencias y las axiologías –valoraciones– subyacentes. El objetivo fue dar cuenta de aquello que el cuarteto tradicional valora en relación a los aspectos sonoros, lingüísticos y narrativos de las canciones. Finalmente, en un segundo nivel de análisis, me propuse reconstruir el enunciador y el enunciatario típicos del paradigma tradicional.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/140/59
dc.rightsDerechos de autor 2022 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 4 No 1 (2022): Contrapulso; 37-53en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 4 Núm. 1 (2022): Contrapulso; 37-53es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 4 n. 1 (2022): Contrapulso; 37-53pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectCordoban Quarteten-US
dc.subjectdiscourseen-US
dc.subjectpopular musicen-US
dc.subjectsocio-semioticsen-US
dc.subjectCuarteto cordobéses-ES
dc.subjectdiscursoes-ES
dc.subjectmúsicas populareses-ES
dc.subjectsocio-semióticaes-ES
dc.titleThe traditional paradigm of Cuarteto Cordobés. Sounds, words and storiesen-US
dc.titleEl paradigma tradicional del cuarteto cordobés. Sonidos, palabras y relatoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record