• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

“Química”, by Mauricio Redolés: a chronicle of the student movement during the Chilean military dictatorship

“Química”, de Mauricio Redolés: una crónica del movimiento estudiantil en la dictadura militar chilena

Author
Navarro Pinto, Víctor

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/142
10.53689/cp.v4i1.142
Abstract
The song “Química,” by Mauricio Redolés, presents a chronicle of the resistence against the Chilean military dictatorchip among high school students in the 1980s. Based on a memory, an anecdote and a graffiti tag, the story is told from an internal viewpoint, mobilizing memory, history and counterculture in its poiesis. With the social uprising (also known as the “estallido social”) of October 2019, the chorus of “Química” appeared in certain graffiti in the city of Santiago, reactivating its challenge to the hegemonic reality, thirty years after it was originally formulated. The research I present here includes an analysis of this song, based on Carlo Ginzburg’s model of cultural history, and Jacques Attali’s postulates about music and prophecy, in an effort to unravel the microhistory implied in the lyrics, the subaltern class they describe, and the possibility of dialogue with today’s Chile.
 
La canción “Química”, de Mauricio Redolés, nos ofrece una crónica de la lucha de los estudiantes secundarios contra la dictadura militar chilena, en la década de los ‘80. Utilizando un recuerdo, una anécdota y un rayado callejero, la pieza es narrada desde un punto de vista interno, movilizando memoria, historia y contracultura en su poiesis. Con el estallido social de octubre de 2019, la frase del estribillo de “Química” apareció en algunos grafitis en la ciudad de Santiago, reactivando su cuestionamiento de la realidad hegemónica, a treinta años de haber sido formulada. En esta investigación realizaré un análisis de esta canción bajo el modelo de historia cultural de Carlo Ginzburg, y los postulados sobre música y profecía de Jacques Attali, intentando descifrar la microhistoria que la letra implica, la clase subalterna que se describe, y revisar sus posibilidades de diálogo con el Chile actual.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB