Show simple item record

Misterioso “Azabache”: contextualización y análisis del primer arreglo de Astor Piazzolla para la orquesta de Aníbal Troilo

dc.creatorSerafini, Andrés
dc.date2022-01-26
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:01Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:01Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/145
dc.identifier10.53689/cp.v4i1.145
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247121
dc.descriptionAt the age of 21 Piazzolla wrote his first arrangement for the tango orchestra in which he was a bandoneon player. The song, commissioned by his director Aníbal Troilo, was the milonga candombe “Azabache”, which Francisco Fiorentino sang and premiered for an orchestral contest on an important radio program. The live performance of “Azabache” received the maximum applause from the audience and won the contest. Nonetheless, Troilo never recorded the arrangement commercially. According to historiography, the event occurred in 1942, although there are no details as to the exact date. Contradictory accounts also circulated about the reasons why “Azabache” did not make it to the album, and about a lost radio recording, along with doubts about whether it was truly Piazzolla’s first arrangement for Troilo. After transcribing the unpublished manuscript, reviewing the bibliography, analyzing the arrangement and producing a video featuring a performance of the work, I present here my general hypothesis about this case in the context of the historical period.en-US
dc.descriptionA los 21 años Piazzolla escribió su primer arreglo para la orquesta de tango en la que era bandoneonista. El tema encargado por su director Aníbal Troilo fue la milonga candombe “Azabache”, que cantó Francisco Fiorentino y estrenó en un concurso de orquestas para un importante programa de radio. La ejecución en vivo de “Azabache” recibió el aplauso máximo del público y ganó el concurso, pero a pesar de eso, Troilo nunca grabó el arreglo comercialmente. En la historiografía se afirma que el suceso ocurrió en 1942 aunque no hay precisiones sobre la fecha exacta. Circularon también contradictorias versiones sobre las razones por las que “Azabache” no llegó al disco, una grabación de la radio no encontrada y dudas sobre si verdaderamente fue el primer arreglo de Piazzolla para Troilo. Luego de transcribir el manuscrito inédito, relevar la bibliografía, realizar el análisis del arreglo y producir un video con la ejecución de la obra, presento a continuación mi hipótesis general sobre este caso en el contexto de la época.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/145/60
dc.rightsDerechos de autor 2022 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 4 No 1 (2022): Contrapulso; 54-74en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 4 Núm. 1 (2022): Contrapulso; 54-74es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 4 n. 1 (2022): Contrapulso; 54-74pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectPiazzollaen-US
dc.subjectTroiloen-US
dc.subjecttangoen-US
dc.subjectmilonga-candombeen-US
dc.subjectarrangementen-US
dc.subjectPiazzollaes-ES
dc.subjectTroiloes-ES
dc.subjecttangoes-ES
dc.subjectmilonga-candombees-ES
dc.subjectarregloes-ES
dc.titleMysterious “Azabache”: contextualization and analysis of Astor Piazzolla’s first arrangement for the Aníbal Troilo orchestraen-US
dc.titleMisterioso “Azabache”: contextualización y análisis del primer arreglo de Astor Piazzolla para la orquesta de Aníbal Troiloes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record