Approach to the relationship between the Chilean metal scene and Mapuche, Selk’nam and Kawésqar indigenous cultures
Aproximación a la relación entre la escena metalera chilena y los pueblos originarios Mapuche, Selk’nam y Kawésqar
Author
Koplow Villavicencio, Jan
Abstract
Metal is a transnational music genre that has been incorporated in different parts of the world by including local features of each territory. In Latin America, this has resulted, among other things, in the presence of indigenous cultures as a distinctive feature of metal musical productions. Moreover, this presence acquires significant relevance due to the growing visibility of Indigenous Peoples in the public sphere, which has unleashed a process of awareness about the acts of discrimination, invisibility, and genocide that these cultures have suffered throughout their history, but also a process of internalization regarding their demands and claims. For these reasons, this work proposes developing a content analysis to reflect on how a part of the Chilean metal scene, in this case the bands, has adopted a more significant commitment to the problems faced by indigenous cultures, and the consequences that this commitment has entailed, both musically and socially. The methodology used is sound, discourse, visual, and audiovisual analysis of musical productions, together with a review of historical and social aspects of the Mapuche, Selk’nam and Kawésqar indigenous cultures. El metal es un género musical transnacional que ha sido incorporado en distintas partes del mundo mediante la inclusión de rasgos locales de cada territorio. En Latinoamérica, esto se ha traducido, entre otras cosas, en la presencia de las culturas indígenas como elemento distintivo en la producción musical metalera. Dicha presencia adquiere gran relevancia debido a la creciente visibilización de los pueblos originarios en la esfera pública, lo cual ha desencadenado una sensibilización frente a los actos de discriminación, invisibilización y genocidio que estas culturas han sufrido a lo largo de su historia, y una interiorización respecto a sus demandas y reivindicaciones. Por lo mismo, este trabajo se propone desarrollar un análisis de contenido para reflexionar sobre cómo una parte de la escena metalera chilena, en este caso las bandas de este género, ha adoptado un mayor compromiso con la historia y situación actual de los pueblos originarios, y cuáles han sido las consecuencias, tanto en lo musical como en lo social, que dicho compromiso ha conllevado. La metodología empleada fue el análisis sonoro, discursivo, iconográfico y audiovisual de las propuestas musicales, en conjunto con la revisión de aspectos históricos y sociales de las culturas indígenas Mapuche, Selk’nam y Kawésqar.