Between flows and migrations in the Black Atlantic: the musical configuration of rumba and candombe of Buenos Aires
Entre flujos y migraciones en el Atlántico Negro: la configuración musical de la rumba y el candombe de Buenos Aires
Author
Ferreira Makl, Luis
Abstract
This article presents some results of a musicological research project on the affinities and connectivities between the Afro-Argentine music of Buenos Aires and Afro-Cuban music, resulting from migratory flows and cross-cultural processes. The work implies a specific theoretical and methodological sense that points at once to existing analytical gaps concerning musical and ethnographic materials surveyed by other researchers, and to pathways of agents not sufficiently considered until now. First, the article presents a comparative musicological analysis, based on secondary sources such as Latin music guides and local phonographic recordings by other researchers. Second, the article traces the career of Isaac Tantalora, an Afro-Cuban musician who immigrated to Buenos Aires in the late 1920s, inquiring about his relevance to the Afro-Argentinian community in this city, and about his musical practices. Re-semanticizations and re-symbolizations will be pointed out, demonstrating the importance for popular music studies of attending to migrations, cultural flows, and the affinities of musicians and their practices.Finally, the case studied here allows us to suggest aspects of unity and musical diversification in the so-called Black Atlantic, and a form of cosmopolitanism based on the superposition of different Afro-descendant diasporas. El presente artículo presenta algunos resultados de nuestro proyecto de investigación musicológica sobre las afinidades y conectividades entre la música afroargentina de Buenos Aires y la música afrocubana, producidas por flujos migratorios y procesos transculturales. El trabajo tiene un sentido teórico y metodológico específico que apunta a visibilizar lagunas analíticas existentes respecto a materiales musicales y etnográficos relevados en otras investigaciones, así como la trayectoria de agentes musicales que no han sido suficientemente considerados hasta el momento. Se realizará, en primer lugar, un análisis musicológico comparativo, basado en fuentes secundarias, como manuales musicales y grabaciones fonográficas locales de otros investigadores. En segundo lugar, se trazará la trayectoria de un músico afrocubano, Isaac Tantalora, radicado en Buenos Aires desde fines de la década de 1920, indagando su relevancia para la comunidad afroargentina en esta ciudad y sus prácticas musicales. Se señalarán resemantizaciones y resimbolizaciones que revelan la importancia que tiene para el estudio de la música popular prestar atención a las migraciones, los flujos culturales y las afinidades entre músicos y sus prácticas. Finalmente, el caso estudiado permite sugerir aspectos de unidad y diversificación musical en el llamado Atlántico Negro, en una modalidad de cosmopolitismo por superposición de diferentes diásporas afrodescendientes.