“The Way I Loved You”: love and suffering in popular song
“The Way I Loved You”: amor y sufrimiento en la canción popular
Author
López, Rocío Estefani
Abstract
In this article, we intend to show how closely love relates to suffering in Western culture, and specifically, in popular music, to the point where being in pain for love seems virtuous. Based on this hypothesis, we have built a corpus of six songs from the genres pop, Kpop, and 'cuarteto', which will be explored using theoretical tools from the field of social discourse analysis. We will not take into account the sound properties of these songs, but rather will focus on the contents of their lyrics, as well as some visual aspects in their music videos. With this corpus we aim to show how songs from different genres of musical production manifest the same norms of discourse regarding romantic love. We have selected two 'pop' songs from the United States which have global youth as their target audience; two 'cuarteto' songs which have the general public of Argentina as their target audience (even though they have very little international distribution, they are enjoyed by audiences of all ages throughout our country, including many young people); and finally, two Kpop songs which, despite having been produced in South Korea, were designed -with the American pop format in mind- to have a global reach and mainly focus on the youth as target audience. En el presente trabajo, pretendemos mostrar de qué manera en la cultura occidental, y en particular, en la canción popular, el amor y el sufrimiento han quedado estrechamente ligados, llegando incluso a aparecer como algo virtuoso el sufrir por amor. Sobre la base de esta hipótesis, construimos un corpus conformado por seis canciones pertenecientes a los géneros pop, Kpop y cuarteto, que será abordado con herramientas teóricas del análisis sociodiscursivo; sin tomar en cuenta sus aspectos sonoros, sino centrándonos principalmente en el contenido de sus letras y en algunos aspectos visuales de sus videoclips. En dicho corpus pretendemos observar cómo se manifiestan las mismas directrices discursivas del amor romántico, dentro de canciones que pertenecen a campos de producción musical muy diferentes. Seleccionamos dos canciones de pop estadounidense que apuntan a un público joven, global; dos canciones de cuarteto cordobés, producidas para un público popular local, que si bien no tienen amplia repercusión internacional, son consumidas en nuestro país por oyentes de diversas edades, incluyendo a muchos jóvenes; y por último, dos canciones de Kpop que, a pesar de ser producidas en Corea del Sur, fueron diseñadas –tomando como modelo al pop americano– para tener un alcance universal, sobre todo en el mercado juvenil.