• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

“Qué gris estaba la tarde”: legitimation in the music of Mazapán of objected childhood emotions

“Qué gris estaba la tarde”: legitimación en la música de Mazapán de emociones infantiles objetadas

Author
Poveda, Juan Carlos

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/164
10.53689/cp.v4i2.164
Abstract
The notion of childhood that is probably most deeply rooted in our society is the one that conceives of girls and boys as entities in formation and transition towards adulthood, a moment in which they would, only then, acquire legitimacy as citizens and subjects of law. Thus, considerable attention, debates, and expectations around childhood emerge from assumptions such as the duty of obedience, belonging to the responsible adult, non-disruptive behavior, and a lack of agency. In contrast, the work of the Chilean children’s music group Mazapán (1980-) offers, among other things, a broad and diverse range of discursive topics in the lyrics of their songs, in which emotions and feelings are not always tolerated by the adult world in its view towards childhood, such as frustration, anger, introspection, reverie, fear, melancholy, or sadness. Based on the contributions of the history and sociology of childhood, as well as the so-called “affective turn” in the humanities and social sciences, this article presents an analysis of the group’s songs as they relate to the field of emotions, verifying a conception and evaluation of children as entities with the capacity and right to assume and express their emotions in an integral way.
 
La noción de infancia probablemente más arraigada en nuestra sociedad es aquella que concibe a niñas y niños como entidades en formación y tránsito hacia la adultez, momento en el que recién estas/os adquirirían una legitimación como ciudadanas/os y sujetas/os de derecho. Así, múltiples atenciones, debates y expectativas que operan en torno a la infancia emergen desde supuestos como el deber de obediencia, la pertenencia al adulto a cargo, el comportamiento no disruptivo y una incapacidad de agencia. En oposición, la propuesta de la agrupación chilena de música para la infancia Mazapán (1980-) ofrece, entre otras cosas, una amplia y diversa gama de tópicos discursivos en las líricas de sus canciones, donde tienen cabida emociones y sentimientos no siempre tolerados por el mundo adulto para con la infancia, tales como, frustración, rabia, introspección, ensoñación, miedo, melancolía o tristeza. Teniendo como referentes los aportes de la historia y sociología de la infancia, así como del llamado “giro afectivo” de las humanidades y ciencias sociales, se analizaron canciones de la agrupación relacionadas al ámbito emocional y afectivo expuesto, pudiendo constatarse una concepción y valoración de niñas/os como entidades con capacidad y derecho de asumir y expresar sus emociones de manera integral.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB