“Folk Consciousness”: The patriotic feeling reaffirmed by the discourse of the magazine Folklore (1961-1981)
“Conciencia folklórica”: el sentimiento patriótico reafirmado por el discurso de la revista Folklore (1961-1981)
Author
Parodi, Julia
Abstract
This article reflects upon the construction of the feeling of belonging and national identity in the discourse of Folklore magazine, mainly oriented toward the folkloric show business world. We propose an approach based on discourse analysis to a collection of initial articles, gathered under a section called “Folk Consciousness”. This section consisted of a set of special collaborations by authors whose voices were legitimized by their place as experts within the network of the field, and who promoted a particular reading contract. The observation of enunciative modalities –particularly the search for affective traces in discourse– leads us to conclude that the inclusion of these voices by the editors of Folklore was a strategy designed to consolidate the magazine’s central position in the field as a site for consecrating artists –musicians, composers and performers– through the reinforcement of the predominant affective tone since the foundation of the magazine. Este trabajo reflexiona sobre la construcción del sentimiento de pertenencia identitaria nacional por parte del discurso de la revista Folklore, principalmente dedicada al mundo del espectáculo folclórico musical. Proponemos un acercamiento desde el análisis del discurso a una serie de artículos publicados durante sus primeros años, reunidos bajo la sección fija denominada “Conciencia Folklórica”. Esta consistió en un conjunto de colaboraciones especiales de autores cuyas voces venían legitimadas por su lugar de expertos dentro de la red de relaciones del campo, y que promovían un contrato de lectura particular. La observación de las modalidades enunciativas –en particular, la búsqueda de huellas afectivas en el discurso– lleva a concluir que la apelación a estas voces por parte de los editores de Folklore fue una estrategia orientada a consolidar su posición central en el campo como instancia de consagración de los artistas –músicos, compositores e intérpretes–, a través del refuerzo del tono afectivo predominante desde su fundación.