Bartolina Xixa dances in a garbage dump: body, sound and performance of a permanent coloniality
Bartolina Xixa baila en un basural: cuerpo, sonido y performance de una colonialidad permanente
dc.creator | Díaz, Natalia | |
dc.creator | Pesci, Gianni | |
dc.date | 2023-01-25 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T13:35:02Z | |
dc.date.available | 2024-12-11T13:35:02Z | |
dc.identifier | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/178 | |
dc.identifier | 10.53689/cp.v5i1.178 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247136 | |
dc.description | Bartolina Xixa dismantles the narrative of a white, heteronormative and homogeneous Argentine identity, with her transformist art. While dancing a vidala with an open-air garbage dump as a stage, she questions the affective culture of folklore, and presents a structure of feelings built on the experience of being permanently excluded. Bartolina “choreographs” that movement which displaces her among her different identifications: she is shown as drag queen, indigenous, gender-fluid, from the borderland and precarious. The vidala entitled “Ramita seca” (Little Dry Branch), through its fusion of vidala and rap sonorities, offers forms of retention that facilitate the creation of a collective narrative of pain, incorporating the abject, the excluded and the antagonistic into the narrative of folklore. “Ramita seca”, performed by Bartolina, proposes the emergence of a folklore of resistance that enables other social repertoires and emotional styles to become a subject. | en-US |
dc.description | Bartolina Xixa desarma el relato de una argentinidad blanca, heteronormada y homogénea, a través de su arte transformista. Al bailar una vidala usando como escenario un basural a cielo abierto, cuestiona la cultura afectiva del folklore y presenta una estructura de sentimientos elaborada sobre la experiencia de la exclusión permanente. Bartolina lleva a la coreografía el movimiento que la desplaza entre diferentes identificaciones: se muestra como “vestida”, indígena, de género fluido, fronteriza y precaria. La vidala titulada “Ramita seca”, mediante la fusión de sonoridades provenientes de la vidala y el rap, ofrece formas de retención que permiten elaborar una narración colectiva del dolor incorporando lo abyecto, lo excluido y lo antagónico a la narrativa del folklore. “Ramita seca” interpretada por Bartolina, propone la emergencia de un folklore de resistencia que habilita otros repertorios sociales y estilos emocionales bajo los cuales devenir sujeto. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Alberto Hurtado | es-ES |
dc.relation | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/178/84 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular | es-ES |
dc.source | Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 1 (2023): Contrapulso; 95-106 | en-US |
dc.source | Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 1 (2023): Contrapulso; 95-106 | es-ES |
dc.source | Contrapulso; v. 5 n. 1 (2023): Contrapulso; 95-106 | pt-BR |
dc.source | 2452-5545 | |
dc.subject | folklore | en-US |
dc.subject | affective culture | en-US |
dc.subject | performance | en-US |
dc.subject | dissidence | en-US |
dc.subject | national being | en-US |
dc.subject | folklore | es-ES |
dc.subject | cultura afectiva | es-ES |
dc.subject | performance | es-ES |
dc.subject | disidencias | es-ES |
dc.subject | ser nacional | es-ES |
dc.title | Bartolina Xixa dances in a garbage dump: body, sound and performance of a permanent coloniality | en-US |
dc.title | Bartolina Xixa baila en un basural: cuerpo, sonido y performance de una colonialidad permanente | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |