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Bartolina Xixa baila en un basural: cuerpo, sonido y performance de una colonialidad permanente

dc.creatorDíaz, Natalia
dc.creatorPesci, Gianni
dc.date2023-01-25
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:02Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:02Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/178
dc.identifier10.53689/cp.v5i1.178
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247136
dc.descriptionBartolina Xixa dismantles the narrative of a white, heteronormative and homogeneous Argentine identity, with her transformist art. While dancing a vidala with an open-air garbage dump as a stage, she questions the affective culture of folklore, and presents a structure of feelings built on the experience of being permanently excluded. Bartolina “choreographs” that movement which displaces her among her different identifications: she is shown as drag queen, indigenous, gender-fluid, from the borderland and precarious. The vidala entitled “Ramita seca” (Little Dry Branch), through its fusion of vidala and rap sonorities, offers forms of retention that facilitate the creation of a collective narrative of pain, incorporating the abject, the excluded and the antagonistic into the narrative of folklore. “Ramita seca”, performed by Bartolina, proposes the emergence of a folklore of resistance that enables other social repertoires and emotional styles to become a subject.en-US
dc.descriptionBartolina Xixa desarma el relato de una argentinidad blanca, heteronormada y homogénea, a través de su arte transformista. Al bailar una vidala usando como escenario un basural a cielo abierto, cuestiona la cultura afectiva del folklore y presenta una estructura de sentimientos elaborada sobre la experiencia de la exclusión permanente. Bartolina lleva a la coreografía el movimiento que la desplaza entre diferentes identificaciones: se muestra como “vestida”, indígena, de género fluido, fronteriza y precaria. La vidala titulada “Ramita seca”, mediante la fusión de sonoridades provenientes de la vidala y el rap, ofrece formas de retención que permiten elaborar una narración colectiva del dolor incorporando lo abyecto, lo excluido y lo antagónico a la narrativa del folklore. “Ramita seca” interpretada por Bartolina, propone la emergencia de un folklore de resistencia que habilita otros repertorios sociales y estilos emocionales bajo los cuales devenir sujeto.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/178/84
dc.rightsDerechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 1 (2023): Contrapulso; 95-106en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 1 (2023): Contrapulso; 95-106es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 5 n. 1 (2023): Contrapulso; 95-106pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectfolkloreen-US
dc.subjectaffective cultureen-US
dc.subjectperformanceen-US
dc.subjectdissidenceen-US
dc.subjectnational beingen-US
dc.subjectfolklorees-ES
dc.subjectcultura afectivaes-ES
dc.subjectperformancees-ES
dc.subjectdisidenciases-ES
dc.subjectser nacionales-ES
dc.titleBartolina Xixa dances in a garbage dump: body, sound and performance of a permanent colonialityen-US
dc.titleBartolina Xixa baila en un basural: cuerpo, sonido y performance de una colonialidad permanentees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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