A song forever? The evolution of pop music promotion, from the mezzanine piano to Spotify recommendations
¿Una canción para siempre? La evolución de la promoción musical del pop, desde el piano del entrepiso hasta las recomendaciones de Spotify
dc.creator | Martínez-Gamboa, Ricardo | |
dc.date | 2023-01-25 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T13:35:02Z | |
dc.date.available | 2024-12-11T13:35:02Z | |
dc.identifier | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/193 | |
dc.identifier | 10.53689/cp.v5i1.193 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247140 | |
dc.description | The following article deals with the development of the promotion of pop music longitudinally throughout the 20th and 21st centuries, with special attention to detail concerning the irruption of recommendations through algorithms that has occurred in this third decade of the third millennium, problematizing their impact in terms of music consumption in the context of Burnett's model (1996) and the “modularity society” proposed by Shore (1996). Our objective is to develop a reflection on the effects of this state of affairs on the formation of identities based on hearing and musical fanaticism, the conformation of communities and generations nucleated around hits and popular trends, and the atomization of the audience. | en-US |
dc.description | Este artículo aborda el desarrollo de la promoción de la música pop a lo largo de los siglos XX y XXI, con especial atención y detalle en la irrupción de las recomendaciones mediante algoritmos que se ha dado en esta tercera década del tercer milenio, problematizando el impacto de los mismos en lo que se refiere al consumo musical en el contexto del modelo de Burnett (1996) y de la “sociedad de la modularidad” propuesta por Shore (1996). Nuestro objetivo es llegar a una reflexión sobre los efectos de dicho estado de cosas en la formación de identidades a partir de la audición y el fanatismo musical, la conformación de comunidades y generaciones nucleadas en torno a hits y tendencias populares, y la atomización de las audiencias. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Alberto Hurtado | es-ES |
dc.relation | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/193/78 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular | es-ES |
dc.source | Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 1 (2023): Contrapulso; 4-15 | en-US |
dc.source | Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 1 (2023): Contrapulso; 4-15 | es-ES |
dc.source | Contrapulso; v. 5 n. 1 (2023): Contrapulso; 4-15 | pt-BR |
dc.source | 2452-5545 | |
dc.subject | music promotion, music recommendation algorithmic systems, hyper-individualization, music reception, listening identity. | en-US |
dc.subject | music reception | en-US |
dc.subject | listening identity | en-US |
dc.title | A song forever? The evolution of pop music promotion, from the mezzanine piano to Spotify recommendations | en-US |
dc.title | ¿Una canción para siempre? La evolución de la promoción musical del pop, desde el piano del entrepiso hasta las recomendaciones de Spotify | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |