"Ultra Solo" by Polimá Westcoast ft. Pailita as a reference for the popularity of Chilean urban genre
“Ultra Solo” de Polimá Westcoast ft. Pailita como referente de popularidad del género urbano chileno
Author
Villanueva Vergara, Javier
Abstract
The following research aims to characterize the song “Ultra Solo” by Polimá Westcoast ft. Pailita as a reference for the popularity of the Chilean urban genre, carrying out an intermedial analysis of its intramusical (harmonic, musical, performative and narrative) and extramusical (visual, audiovisual and discursive) clusters; and an analysis that allows us to characterize the succession of elements that make up its song-form. This qualitative analysis is complemented by the interpretation of quantitative data generated in real time by Spotify, favoring the discussion around various meanings of the concept of popularity. Among the main findings of this investigation, we may highlight the evident contradiction between a narrative of persistent loneliness and the hyperconnection of Chilean youth with social networks, as well as the adoption of festive, danceable and daring aesthetic trends linked to the culture of trap and reggaeton music. La presente investigación tiene por objetivo caracterizar la canción “Ultra Solo” de Polimá Westcoast ft. Pailita como referente de popularidad del género urbano chileno, realizando para ello un análisis intermedial de sus racimos intramusicales (armónico, musical, performativo y narrativo) y extramusicales (visual, audiovisual y discursivo); y un análisis que permite caracterizar la sucesión de los elementos que constituyen su forma-canción. Este análisis cualitativo se complementa con la interpretación de datos cuantitativos generados en tiempo real por Spotify, favoreciendo la discusión en torno a diversos significados del concepto de popularidad. Entre los principales hallazgos de la investigación, se destaca la evidente contradicción entre una narrativa de persistente soledad y la hiperconexión de la juventud chilena en redes sociales, y la adopción de tendencias estéticas festivas, bailables y atrevidas vinculadas a la cultura del trap y el reggaetón.