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dc.creatorSánchez Garza, José Humberto
dc.date2023-11-10
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:03Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:03Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/213
dc.identifier10.53689/cp.v5i2.213
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247152
dc.descriptionThis article takes up a case study around the local category of music with message. The rock group Arme –“la tortilla” in the Otomi language—deals with community, musical and family aspects in order to address the problems of violence and drug addiction in the town of Chitejé de Garabato, Querétaro, where they are from. In the first instance, the group’s artistic proposal is based on producing original music and lyrics, rather than covers of urban rock and punk bands, as is common among other local groups. Although none of the members speaks the Otomi language, they take a unique path regarding the musical tastes of young people, highlighting the knowledge of their grandparents, the use of the indigenous language, and respect and a sense of belonging to the land and the community. From a methodological standpoint rooted at once in ethnography and cultural studies, I focus on enunciative markings as sociomusical values to account for identity processes. The category music with message facilitates the evaluation of musical phenomena that deal with indigenous cultural claims.en-US
dc.descriptionEste artículo retoma un estudio de caso en torno a la categoría local música con mensaje . El grupo de rock Arme la tortilla en lengua otomí aborda aspectos comunitarios, musicales y familiares en función de resarcir problemas de violencia y drogadicción en la localidad de Chitejé de Garabato, Querétaro de donde son oriundos. En primera instancia, su propuesta se basa en producir música y letras originales, y no covers de grupos de rock urbano y punk como suele suceder en el pueblo Si bien ninguno de los integrantes habla la lengua otomí, ellos toman una opción musical distinta con respecto a l gusto juvenil que incluye posicionamientos respecto al conocimiento de los abuelo s, e l uso de la lengua indígena, y el respeto y pertenencia a la tierra y la comunidad. A partir de una metodología etnográfica y partiendo de lineamientos de los e studios c ulturales, recupero marcas enunciativas como valores sociomusicales para dar cuenta de procesos identitarios. La categor ía música con mensaje permitirá evaluar fenómenos musicales que tratan la reivindicación cultural indígena.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/213/90
dc.rightsDerechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 2 (2023): Contrapulso; 8-21en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 2 (2023): Contrapulso; 8-21es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 5 n. 2 (2023): Contrapulso; 8-21pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectRocken-US
dc.subjectidentityen-US
dc.subjectindigenousen-US
dc.subjectmusical practicesen-US
dc.subjectethic/aestheticen-US
dc.subjectRockes-ES
dc.subjectidentidades-ES
dc.subjectindígenaes-ES
dc.subjectprácticas musicaleses-ES
dc.subjectética/estéticaes-ES
dc.titleEl mensaje de Arme: planteamiento ético estético de una banda de rock otomíes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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