Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
Ancestral languages and urban music: hip-hop through kichwa. The Nin, a case study
De lenguas ancestrales y música urbana: hip-hop a través del kichwa. Los Nin, estudio de caso
Author
Pérez-Valero, Luis
Abstract
Los Nin is a hip-hop and urban popular music group formed in Otavalo, Imbabura province, located in the highlands and north of Ecuador. The group is characterized by its use of the ancestral Kichwa language, a dialect derived from Quichua and which in Ecuador is the official language along with Spanish. Additionally, Los Nin has incorporated elements of Ecuadorian Andean music, such as instruments and scales that have allowed it to organize a musical discourse that circulates easily within the country, and that, in recent years, has transcended local aspects to generate a translocal scene where notions of identity, territory and ancestry are reconfigured. The present article includes analysis of the musical practices of this group, based on the theory of musical scenes, the musicology of musical production, cultural studies and ethnographic methods. Results include the configuration of a Kichwa imaginary that transcends borders through Ecuadorian migration, and the reconfiguration of notions of interculturality, mass culture and urban music in the Andean region of Ecuador. Los Nin es una agrupación de hip-hop y música popular urbana formada en Otavalo, provincia de Imbabura, ubicada en la región sierra y norte del Ecuador. La principal característica de la agrupación es el uso de la lengua ancestral kichwa, dialecto derivado del quechua, que en el Ecuador es lengua oficial junto al español. Además, Los Nin han incorporado elementos de la música andina ecuatoriana, como instrumentos y escalas que le han permitido organizar un discurso musical que circula con facilidad en el país y que, en los últimos años, ha trascendido los aspectos locales para generar una escena translocal en donde se reconfiguran las nociones de identidad, territorio y ancestralidad. En el presente trabajo se analizan las prácticas musicales de esta agrupación, se vincula la teoría de las escenas musicales, la musicología para la producción musical, los Estudios Culturales y la etnografía. Algunos de los resultados han sido la configuración de un imaginario kichwa que trasciende fronteras a través de la migración ecuatoriana, y la reconfiguración de las nociones de interculturalidad, cultura de masas y música urbana en la región andina del Ecuador.