Diaguita narrative and fusion music for a new imaginary
Relato y música-fusión diaguita para un nuevo imaginario
dc.creator | Céspedes Alfaro, Ana | |
dc.date | 2023-11-10 | |
dc.date.accessioned | 2024-12-11T13:35:07Z | |
dc.date.available | 2024-12-11T13:35:07Z | |
dc.identifier | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/220 | |
dc.identifier | 10.53689/cp.v5i2.220 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247156 | |
dc.description | This article describes and analyzes the discourses and performances of five artists from the Coquimbo region of Chile, who through their performances fuse different musical genres with Diaguita roots. The objective is to ascertain the elements that comprise these roots, and the imaginary that they have created concerning this culture. The context of this analysis is closely related to popular music and fusion genres. As such, the research was carried out from an ethnomusicological perspective, using the ethnographic method and techniques such as participant observation and interviews with musicians from the semi-arid north of Chile, the same area that the Diaguita people have historically occupied. It follows that there is a growing need to reclaim Diaguita roots in a country that is experiencing profound structural changes and whose indigenous peoples have been absent from official republican history. Currently, some performers from this region adopt a visual and sonic aesthetic manifested in the use of designs, colors, musical instruments and sounds, to support their fusions and create new imaginaries. | en-US |
dc.description | El presente artículo describe y analiza los discursos y performances de cinco artistas de la región de Coquimbo, Chile, quienes a través de sus propuestas performáticas fusionan distintos géneros musicales con la raíz diaguita. El objetivo es conocer cuáles son los elementos que sustentan esta raíz y cuál es el imaginario que han creado sobre esta cultura El contexto de análisis está estrechamente relacionado con la música popular y los géneros fusión. Así, esta investigación se elaboró desde una perspectiva etnomusicológica, utilizando el método etnográfico y técnicas como la observación participante y entrevistas a músicos del norte semiárido de Chile, mismo lugar que históricamente ha ocupado el pueblo D iaguita . Se desprende que existe una crecie nte necesidad de revindicar las raíces diaguita en un país que vive profundos cambios estructurales y cuyos pueblos originarios han estado ausentes de la historia republicana oficial. En la actualidad, algunos intérpretes de esta región, adoptan una estética visual y sonora manifestada en el uso de diseños, colores, instrumentos musicales y sonidos , para sustentar sus fusiones y crear nuevos imaginarios. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Alberto Hurtado | es-ES |
dc.relation | https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/220/93 | |
dc.rights | Derechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular | es-ES |
dc.source | Contrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 2 (2023): Contrapulso; 54-71 | en-US |
dc.source | Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 2 (2023): Contrapulso; 54-71 | es-ES |
dc.source | Contrapulso; v. 5 n. 2 (2023): Contrapulso; 54-71 | pt-BR |
dc.source | 2452-5545 | |
dc.subject | Diaguita Culture | en-US |
dc.subject | fusion music | en-US |
dc.subject | performance | en-US |
dc.subject | imaginary | en-US |
dc.subject | cultura diaguita | es-ES |
dc.subject | música fusión | es-ES |
dc.subject | performance | es-ES |
dc.subject | imaginario | es-ES |
dc.title | Diaguita narrative and fusion music for a new imaginary | en-US |
dc.title | Relato y música-fusión diaguita para un nuevo imaginario | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |