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dc.creatorCatrileo, Pablo
dc.date2023-11-10
dc.date.accessioned2024-12-11T13:35:07Z
dc.date.available2024-12-11T13:35:07Z
dc.identifierhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/225
dc.identifier10.53689/cp.v5i2.225
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247157
dc.descriptionThe Mapuche people and their nation cross borders and identities. Their ancestral territory, called Wallmapu, transcends the national boundaries of Chile and Argentina. This article approaches the ways in which the Mexican song repertoire, brought to the Southern Cone a little over a century ago, has permeated this indigenous society. The so-called ranchera music has had strong roots within Mapuche communities for years, to an extent that today, its aesthetics and sounds have given way to a new genre in the territory, called “cumbia ranchero-tropical”, a hybrid rhythm that includes elements of the Mexican corrido, the ranchera song and Caribbean music, enjoying wide dissemination and a significant number of listeners and associated events. This music scene is a recent one, which, in addition to its contributions to the festive aspects of Mapuche culture, has also begun to incorporate discourses oriented toward protest and critique concerning historical controversies between the Mapuche, the State and the economic elite, while achieving a trans-Andean presence of remarkable scope.en-US
dc.descriptionEl pueblo-nación mapuche cruza fronteras e identidades. Su territorio ancestral, denominado Wallmapu, atraviesa las barreras nacionales de Chile y Argentina. Este trabajo ofrece una aproximación hacia la forma en que el cancionero mexicano, allegado al Cono Sur hace poco más de un siglo, ha permeado esta sociedad indígena. La llamada música ranchera, por años ha gozado de arraigo dentro de las comunidades mapuche, a tal punto que hoy, sus estéticas y sonoridades han dado paso a un nuevo género en el territorio, denominado “cumbia ranchero-tropical”, ritmo híbrido que recoge herencias del corrido mexicano, la canción ranchera y la música caribeña, contando con una amplia difusión comunicacional e importante número de cultores y eventos asociados. Se trata de una reciente escena musical, la que, sin desestimar sus aportes en la dimensión festiva mapuche, ha comenzado además a incorporar discursos reivindicativos asociados a las controversias históricas con el Estado y los grupos de poderío económico, logrando además una interesante presencia trasandina de aún insospechados alcances.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Alberto Hurtadoes-ES
dc.relationhttps://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/225/91
dc.rightsDerechos de autor 2023 Contrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música populares-ES
dc.sourceContrapulso - Journal of Latin American Popular Music Studies; Vol 5 No 2 (2023): Contrapulso; 22-39en-US
dc.sourceContrapulso - Revista latinoamericana de estudios en música popular; Vol. 5 Núm. 2 (2023): Contrapulso; 22-39es-ES
dc.sourceContrapulso; v. 5 n. 2 (2023): Contrapulso; 22-39pt-BR
dc.source2452-5545
dc.subjectMapuche cultureen-US
dc.subjectWallmapuen-US
dc.subjectranchera musicen-US
dc.subjecttropical rancheroen-US
dc.subjectLos Charros de Lumacoen-US
dc.subjectCultura mapuchees-ES
dc.subjectwallmapues-ES
dc.subjectmúsica rancheraes-ES
dc.subjectranchero-tropicales-ES
dc.subjectLos Charros de Lumacoes-ES
dc.title¡Zúmbale primo! El estilo “ranchero-tropical” en la actualidad mapuchees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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