“Because tomorrow the boulevard will open”. The exile experience of Chilean musicians in Mexico: a space for the political-musical resistance of Chilean New Song
“Porque mañana se abrirán las alamedas” La experiencia exiliar de los músicos chilenos en México: un espacio de resistencia político musical de la Nueva Canción Chilena
Author
Luque, Candelaria María
Abstract
The exile of the groups and musicians of Nueva Canción Chilena (NCCh, or Chilean New Song) in the context of Pinochet's military dictatorship is one of the most researched cases in studies on Latin American “musical exiles”. However, most of the analyses focus on groups exiled in European countries, without considering the careers of several singers and musical ensembles in different countries within Latin America. Hence, this article examines the experiences of musicians who were exiled in Mexico, a country that sheltered an important community of exiled Chileans. Through oral testimonies, documentary sources and discography, we analyse their exile experiences, focusing on the case of Ángel Parra and the group Illapu, referents of NCCh. Thinking of Mexico as a space of political-musical resistance based on the place that popular music had in the political life of Chilean exiles would allow us to incorporate it within a sort of “musical exile cartography” that the gradual expansion of the field has configured. El exilio de los grupos y músicos de la Nueva Canción Chilena, NCCh, en el contexto de la dictadura militar de Pinochet constituye uno de los casos más investigados por los estudios sobre “exilios musicales” latinoamericanos. No obstante, la mayoría de los análisis se centran en los grupos exiliados en países europeos, sin considerar las trayectorias de varios cantores y conjuntos musicales por América Latina. Por ello, este artículo examina las experiencias de los músicos que fueron exiliados en México, p aís que contuvo una comunidad importante de chilenos desterrados. A través de testimonios orales, fuentes documentales y producciones discográficas, se analizan sus vivencias exiliares, centrándonos en el caso de Ángel Parra y el grupo Illapu, referentes d e la NCCh. Pensar México como un espacio de resistencia político musical a partir del lugar que la música popular tuvo en la vida política del exilio chileno, nos permitiría incorporarlo dentro de una suerte de “cartografía exiliar musical” que la paulatin a expansión del campo ha configurado.