• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Alberto Hurtado
  • Contrapulso: Revista Latinoamericana de estudios en Música Popular
  • View Item

Representations of women in Mexican metal music

Representaciones de las metaleras en el metal mexicano

Author
Oznaya, Rita

Full text
https://contrapulso.uahurtado.cl/index.php/cp/article/view/264
10.53689/cp.v6i2.264
Abstract
This article analyzes the representations of women in Mexican metal scenes, specifically in the everyday speech of the genre’s followers. Through a theoretical analysis of the concepts of social field, social representation, and music scene, along with the application of interviews and participant observation, I identified five predominant categories that classify women in these spaces: the slut, the groupie, the butch, the normal, and the poser. These labels are constructed from stereotypes based on women’s clothing, behavior, and roles within the scene, reinforcing gender norms and cultural expectations. In the space of metal, which has been socially recognized as being by and for men, women are frequently subjected to violence and sexualization, as well as having their legitimacy and abilities questioned. This everyday discourse reflects a perspective in which female participation is measured by masculine standards, influencing how their contributions and performance are evaluated within the social field of metal. Finally, the study shows how these representations hinder the recognition and acceptance of women, perpetuating their exclusion within a space dominated by gender stereotypes.
 
Este artículo analiza las representaciones de las mujeres en las escenas metaleras mexicanas, específicamente en el habla cotidiana de los y las seguidoras del género. Con el análisis teórico de los conceptos de campo social, representación social y escena musical, y a través de la aplicación de entrevistas y observación participante, identifiqué cinco categorías predominantes que clasifican a las mujeres en estos espacios: la puta, la groupie, la machorra, la normal y la poser. Estas etiquetas se construyen a partir de estereotipos en función de la vestimenta, el comportamiento y los roles asumidos por las mujeres en la escena, reforzando normas de género y expectativas culturales. Dentro del espacio del metal, que ha sido socialmente reconocido por ser de y para hombres, las mujeres son frecuentemente violentadas y sexualizadas, al igual que cuestionadas por su supuesta falta de legitimidad o habilidades. Este discurso cotidiano refleja una visión en la que la participación femenina se mide con estándares masculinos, afectando la manera en que se valora su desenvolvimiento y sus contribuciones dentro del campo social del metal. Finalmente, el estudio muestra cómo estas representaciones obstaculizan el reconocimiento y aceptación de las mujeres, perpetuando su exclusión dentro de un espacio dominado por estereotipos de género.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB