Show simple item record

Narrativas de desastres en Instagram: Cómo el foco editorial conecta con las audiencias en Chile

dc.creatorOrtega-Gunckel, Constanza
dc.creatorGrassau, Daniela
dc.creatorPuente, Soledad
dc.date2024-12-28
dc.date.accessioned2025-01-06T14:45:32Z
dc.date.available2025-01-06T14:45:32Z
dc.identifierhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/74294
dc.identifier10.5354/0719-1529.2024.74294
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247246
dc.descriptionPeople's need for information increases in the face of highly relevant news, such as socio-natural disasters. Social networks have become one of the preferred sources of information over traditional media. However, different ways of presenting content can be received differently by audiences. Based on the case study of the floods that affected central Chile in June and August 2023, this paper explores how the editorial focus (understood as a strong idea that confers a specific intention to the visual narrative) of the publications in Instagram accounts of eleven Chilean media outlets is related to the emotional tone and relevance to the news of the comments made by the public. Through a combination of qualitative and quantitative methodologies, it stands out as a finding that publications with a complementary and redundant editorial focus are those that generate more comments from the public.en-US
dc.descriptionFrente a noticias de alta relevancia, como los desastres socio-naturales, la necesidad de las personas de recurrir a información aumenta. Las redes sociales se han convertido en una de las fuentes informativas preferidas por sobre los medios tradicionales. Sin embargo, distintas formas de presentar los contenidos pueden ser recibidas de maneras muy disímiles por parte de las audiencias. A partir del estudio de caso de las inundaciones que afectaron a la zona central de Chile en junio y agosto de 2023, este trabajo explora cómo el foco editorial (entendido como una idea fuerza que confiere una intención específica a la narración visual) de las publicaciones en cuentas de Instagram de once medios de comunicación chilenos se relaciona con el tono emocional y la pertinencia con la noticia de los comentarios realizados por el público. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagenes-ES
dc.relationhttps://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/74294/78429
dc.rightsDerechos de autor 2024 Constanza Ortega-Gunckel, Daniela Grassau, Soledad Puentees-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 33 No. 50 (2024): Temática General; 69-85en-US
dc.sourceComunicación y Medios; Vol. 33 Núm. 50 (2024): Temática General; 69-85es-ES
dc.source0719-1529
dc.source0716-3991
dc.subjectComunicación digitales-ES
dc.subjectdesastres socio-naturaleses-ES
dc.subjectInstagrames-ES
dc.subjectfoco editoriales-ES
dc.subjectperiodismoes-ES
dc.subjectCommunicationen-US
dc.subjectInstagramen-US
dc.subjecteditorial focusen-US
dc.subjectjournalismen-US
dc.subjectdisasteren-US
dc.titleDisaster narratives on Instagram: How the editorial focus connects with audiences in Chileen-US
dc.titleNarrativas de desastres en Instagram: Cómo el foco editorial conecta con las audiencias en Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record