Breaking News! A methodological framework for studying online news hierarchy
¡Extra, Extra! Una matriz metodológica para estudiar la jerarquía noticiosa online
Author
Gómez-Wagner, María Celeste
Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/7510510.5354/0719-1529.2024.75105
Abstract
Under the framework of agenda setting, this article offers a methodological instrument that operationalizes the concept of media salience from a digital perspective. Specifically, the study situates itself within the online journalistic content’s order and focuses on news hierarchy as one of the aspects considered for studying media salience. Accordingly, the paper presents an analytical matrix organized into two families of formal variables. To illustrate its application, we show the results of its performance through a quantitative content analysis conducted on a corpus of 449 news articles related to the 2019 Argentine elections.The findings allow us to validate some variables, while discarding some others in order to refine the instrument. The matrix developed and showcased in this paper aims to fuel further research that may add new sets of indicators considering the more appropriate features of each case study. Bajo el enfoque de la agenda setting, este artículo presenta un instrumento metodológico que operacionaliza el concepto de relevancia noticiosa en clave digital. En específico, se sitúa en el orden de los contenidos periodísticos online y hace foco en la jerarquía noticiosa como uno de los aspectos considerados para el estudio de la relevancia mediática. En función de ello, presenta una matriz de análisis organizada en dos familias de variables de tipo formal. Para la ejemplificación de su implementación, expone los resultados de su aplicación —mediante la técnica del análisis del contenido— a un corpus de 449 noticias referidas a las elecciones argentinas del año 2019. Los datos permiten validar algunas variables y desechar otras, en función de ajustar el instrumento. La matriz pretende ser un punto de partida para posteriores investigaciones que adicionen nuevas familias de indicadores según la especificidad de cada caso de estudio.