Workout routines in 20th century chilean magazines: Visual pedagogy for young women
Rutinas de ejercicios en revistas chilenas del siglo XX: Pedagogía visual para las jóvenes
dc.creator | Saa-Espinoza, Marcela | |
dc.date | 2024-12-28 | |
dc.date.accessioned | 2025-01-06T14:45:33Z | |
dc.date.available | 2025-01-06T14:45:33Z | |
dc.identifier | https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/75380 | |
dc.identifier | 10.5354/0719-1529.2024.75380 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247249 | |
dc.description | This article analyzes images of workout routines that appeared in 8 Chilean women's and youth magazines between 1936 and 1996, and examines the meanings of their representation of physical culture, sports, women and youth. The illustrated magazines and their images spread rapidly in the western world, and thus made possible sports and physical care practices as well as became a learning strategy regarding the body and the authorized contours of female physical culture. This qualitative research investigated the representations and discourses that the exercise routine promoted for almost a century, and in the light of the analysis it is possible to argue that such image is part of the iconographies of modern sport, reproducing ideas about spatiality and exercise for young women thanks to the enormous pedagogical potential of its sequential logic. | en-US |
dc.description | Este artículo analiza imágenes de rutinas de ejercicios aparecidas en ocho revistas femeninas y juveniles chilenas entre los años 1936 y 1996, dando cuenta de los significados de su representación sobre la cultura física, el deporte, las mujeres y la juventud. Las revistas ilustradas y sus imágenes se expandieron con gran rapidez en el mundo occidental y, con ello, posibilitaron prácticas deportivas y de cuidado físico así como se constituyeron como una estrategia de aprendizaje respecto al cuerpo y los contornos autorizados de la cultura física femenina. Esta investigación de carácter cualitativo indagó en las representaciones y discursos que la rutina de ejercicios promovió durante casi un siglo y, a la luz del análisis, es posible sostener que tal imagen forma parte de las iconografías del deporte moderno, reproduciendo ideas sobre la espacialidad y el ejercicio de las jóvenes gracias al enorme potencial pedagógico de su lógica secuencial. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Comunicación e Imagen | es-ES |
dc.relation | https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/75380/78431 | |
dc.rights | Derechos de autor 2024 Marcela Saa-Espinoza | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | Comunicación y Medios; Vol. 33 No. 50 (2024): Temática General; 98-111 | en-US |
dc.source | Comunicación y Medios; Vol. 33 Núm. 50 (2024): Temática General; 98-111 | es-ES |
dc.source | 0719-1529 | |
dc.source | 0716-3991 | |
dc.subject | Mujeres | es-ES |
dc.subject | juventud | es-ES |
dc.subject | revistas chilenas | es-ES |
dc.subject | rutina de ejercicios | es-ES |
dc.subject | deporte | es-ES |
dc.subject | Women | en-US |
dc.subject | youth | en-US |
dc.subject | sports | en-US |
dc.subject | workout routines | en-US |
dc.subject | chilean magazines | en-US |
dc.title | Workout routines in 20th century chilean magazines: Visual pedagogy for young women | en-US |
dc.title | Rutinas de ejercicios en revistas chilenas del siglo XX: Pedagogía visual para las jóvenes | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Comunicación y Medios
[0-9]{4}