A Political Opportunity: The Build-Up of the Colombian Campaign against ‘Gender Ideology’ in the 2016 Peace Plebiscite
Una oportunidad política: La construcción de la campaña colombiana contra la ‘ideología de género’ en el Plebiscito por la Paz 2016
Author
Bohorquez Oviedo, Angela Maria
Full text
https://revistapolitica.uchile.cl/index.php/RP/article/view/7605610.5354/0719-5338.2024.76056
Abstract
After the 2012-2016 peace process between the Colombian government and the FARC rebels, influential right-wing leaders and anti-gender activists disputed the inclusion of gender equality in the peace agreement. These actors reactivated a national network that portrayed gender as a ‘threat’ to societal morals, and their ideas mobilized people to protest before the plebiscite elections. This article examines how the right-wing network built the campaign against ‘gender ideology’ to contest the peace agreement. Methods include archival creation with materials from anti-gender activists and a Senator, and 24 semi-structured interviews with participants of the peace negotiations and the plebiscite campaigning. Findings revealed that the right-wing network articulated three events as a political opportunity to build the campaign against ‘gender ideology.’ Después del proceso de paz 2012-2016 entre el gobierno colombiano y las FARC, líderes de derecha y activistas antigénero cuestionaron la inclusión de la equidad de género en el acuerdo de paz. Movilizaron una red nacional que presentó género como una amenaza a la moral tradicional, impulsando protestas antes del plebiscito. Este artículo analiza cómo esta red construyó la campaña contra la ‘ideología de género’ para oponerse al acuerdo de paz. A través de archivos de activistas antigénero, de una senadora y 24 entrevistas con líderes clave del debate político nacional, esta investigación revela que la red utilizó eventos como un manual educativo del Ministerio de Educación, la encuesta ECAS del DANE y la campaña por el voto del ‘No’ en el plebiscito como una oportunidad política para consolidar la campaña.