Donald Schön's Ideas in Design Research: Synchronies and Asynchronies
Ideas de Donald Schön en la investigación de diseño: Sincronías y asincronías
Author
Poblete Pérez, Alejandra
Abstract
This text offers a quantitative and qualitative approach to the theoretical reflection on the discipline of design, with an emphasis on the work of philosopher and learning theorist Donald A. Schön (1930-1997), about whom there is consensus —among researchers, historians, and design theorists— regarding his influence and significance in the development of the theoretical body of the discipline.
The inquiry builds on the results of a previous study, where a taxonomy was established to characterize design research, identifying three types of theoretical approaches: epistemological, praxiological, and phenomenological. This taxonomy was derived from the characterization of research topics/issues presented in the papers published in the Proceedings of the Design Research Conferences of the Design Research Society (drs) between 1962 (the first Conference on Design Methods) and 2020 (the drs Brisbane Conference, Australia).
In the present paper, which complements an ongoing process, the connections between Schön's ideas, contained in his text The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action —the main text cited in those papers during the period— will be explored, along with its function as a foundation or reference for the various theoretical approaches. El presente texto ofrece una aproximación cuantitativa y cualitativa a la reflexión teórica de la disciplina de diseño, con énfasis en la obra del filósofo y teórico del aprendizaje Donald A. Schön (1930-1997), respecto de quien existe consenso —entre investigadores, historiadores y teóricos del diseño— sobre su influencia y gravitación en el desarrollo del cuerpo teórico de la disciplina.
La indagación retoma los resultados de un estudio previo, en el que se estableció una taxonomía para caracterizar la investigación de diseño y se identificaron tres tipos de aproximaciones teóricas: epistemológica, praxiológica y fenomenológica. Dicha taxonomía se obtuvo a partir de la caracterización de temáticas/problemáticas de investigación presentadas en las ponencias publicadas en las Actas de las Conferencias de Investigación de Diseño de la Design Research Society (drs) entre 1962 (primera Conferencia sobre Métodos de Diseño) y 2020 (Conferencia drs Brisbane, Australia).
En el presente trabajo, que complementa un proceso aún en curso, se explorarán las conexiones entre las ideas de Schön, contenidas en su texto The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action —principal texto citado en esas ponencias en el período mencionado— y su función como base o referencia para las distintas aproximaciones teóricas.