Future Studies: Proposed Application to Graphic Design at PUCE
Estudios de futuro: Propuesta de aplicación al Diseño Gráfico de la PUCE
Author
Lozada-Mondragón, Mariana
Rivadeneira-Cofre, Andrea
Abstract
This research addresses the conceptual and practical bases of future studies and their ways of insertion into graphic design processes. Understood as a key tool for visual communication in future studies, by allowing the exhibition of complex scenarios and proposals, an approach is proposed here from the teaching of this discipline that provides students with professional tools to link to new spaces for making decisions.
Thus, the article recognizes future studies’ origins, evolutions, and applications and explores the methodological bases and tools used in Latin America to establish links with graphic design. From these data and the analysis of some explorations of the application of speculative, critical, and fictional design in academic spaces in Latin America, the base structure and content proposal arises for the subject of Design for the future in the Graphic Design Degree of the Pontifical Catholic University of Ecuador (puce), in order to strengthen critical, reflective, and experimental practice, along with rethinking academic teaching and the contribution of the designer to create new future scenarios. Esta investigación aborda las bases conceptuales y prácticas de los estudios de futuro y sus formas de inserción en los procesos de diseño gráfico. Entendido como una herramienta clave para la comunicación visual en los estudios de futuro, al permitir la exposición de escenarios y propuestas complejas, se propone aquí un enfoque desde la enseñanza de esta disciplina que brinde a los estudiantes herramientas profesionales para vincularse a nuevos espacios de toma de decisión.
Así, el artículo reconoce el origen, evolución y aplicaciones de los estudios de futuro y explora las bases metodológicas y herramientas aplicadas en Latinoamérica para establecer vínculos con el diseño gráfico. A partir de estos datos y el análisis de algunas exploraciones de aplicación del diseño especulativo, crítico y de ficción en espacios académicos de Latinoamérica, surge la estructura base y propuesta de contenidos para la asignatura de Diseño para el futuro en la Carrera de Diseño Gráfico de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador (puce), a fin de fortalecer la práctica crítica, reflexiva y experimental, junto con repensar la enseñanza académica y la contribución del diseñador para crear nuevos escenarios futuros.