Inclusion of Students with Disabilities in Higher Education in Chile: Scope and Challenges
Inclusión de Estudiantes con Discapacidad en la Educación Superior en Chile: alcances y desafíos
Author
Arellano Cárdenas, Paloma
Herrera Fernández, Valeria
Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/7317610.5354/0719-6296.2024.73176
Abstract
The objective of the research was to understand university policies on inclusion from the discourses of those responsible for managing such policies and of students with disabilities in three Chilean universities, to explore their scope and main challenges. The study was conducted from a qualitative approach, with a case study design, conducting semi-structured interviews and focus groups with four heads of inclusion units and twelve students with disabilities from three universities in the city of Santiago. It is noted that, beyond national and international regulations, only some institutions have effective strategies to facilitate inclusion, recognizing the lack of data to systematize its progression and make decisions for improvement. The results show important tensions and contradictions between policy discourses and the experiences and perspectives raised by students with disabilities in higher education in Chile. El objetivo de la investigación fue comprender las políticas universitarias en inclusión desde los discursos de los responsables de gestionar dichas políticas y del estudiantado con discapacidad de tres universidades chilenas, con el fin de explorar sus alcances y principales desafíos. El estudio se realizó desde un enfoque cualitativo, con un diseño de caso, realizando entrevistas semiestructuradas y grupos focales a cuatro responsables de las unidades de inclusión y a doce estudiantes con discapacidad de tres universidades de la ciudad de Santiago. Se advierte que, más allá de las normativas nacionales e internacionales, solo algunas instituciones disponen de estrategias efectivas para facilitar la inclusión, reconociendo la falta de datos para sistematizar su progresión y tomar decisiones para la mejora. Los resultados muestran importantes tensiones y contradicciones entre los discursos de las políticas y las experiencias y perspectivas planteadas por los estudiantes con discapacidad en educación superior en Chile.