• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Ethika+
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Ethika+
  • View Item

The Paradox of the Constitution of the Subject in Educational Evaluation in Latin America: An Analysis from Phenomenological Anthropology

La paradoja de la constitución del sujeto en la evaluación educativa en Latinoamérica: Un análisis desde la antropología fenomenológica

Author
Pérez, Johann Enrique

Full text
https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/74510
10.5354/2452-6037.2024.74510
Abstract
This article presents the first of three analysis which structure the research on the question of the subject in educational evaluation in Latin America. Evaluation is assumed as one of the connection scenarios in the plexus of intersubjective relationships within it is necessary to clarify the meaning of the notion of subject and the processes of constitution in it. From this perspective evaluation is analyzed as a phenomenon of human experience and social interaction. The way in which the subject gives itself to the experience and how it is constituted and becomes a constituent from the synthesis of passive and active strata is described and interpreted. A paradox is then revealed in its constitutive processes in the scenario of educational evaluation.
 
Este artículo expone el primero de tres análisis que componen una investigación sobre la cuestión del sujeto en la evaluación educativa en Latinoamérica. La evaluación es asumida como uno de los escenarios de conexión en el plexo de relaciones intersubjetivas, en cuyo interior es necesario aclarar el sentido de la noción de sujeto y sus procesos de constitución. Desde esta perspectiva se analiza la evaluación como fenómeno de experiencia humana y de interacción social. Se describe e interpreta la forma en la que el sujeto se da a la experiencia y cómo desde ella se constituye y deviene en constituyente mediante las síntesis de estratos pasivos y activos. Se revela, entonces, una paradoja en sus procesos constitutivos en el escenario de la evaluación educativa.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB