The Paradox of the Constitution of the Subject in Educational Evaluation in Latin America: An Analysis from Phenomenological Anthropology
La paradoja de la constitución del sujeto en la evaluación educativa en Latinoamérica: Un análisis desde la antropología fenomenológica
dc.creator | Pérez, Johann Enrique | |
dc.date | 2024-11-10 | |
dc.date.accessioned | 2025-01-07T19:24:14Z | |
dc.date.available | 2025-01-07T19:24:14Z | |
dc.identifier | https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/74510 | |
dc.identifier | 10.5354/2452-6037.2024.74510 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247490 | |
dc.description | This article presents the first of three analysis which structure the research on the question of the subject in educational evaluation in Latin America. Evaluation is assumed as one of the connection scenarios in the plexus of intersubjective relationships within it is necessary to clarify the meaning of the notion of subject and the processes of constitution in it. From this perspective evaluation is analyzed as a phenomenon of human experience and social interaction. The way in which the subject gives itself to the experience and how it is constituted and becomes a constituent from the synthesis of passive and active strata is described and interpreted. A paradox is then revealed in its constitutive processes in the scenario of educational evaluation. | en-US |
dc.description | Este artículo expone el primero de tres análisis que componen una investigación sobre la cuestión del sujeto en la evaluación educativa en Latinoamérica. La evaluación es asumida como uno de los escenarios de conexión en el plexo de relaciones intersubjetivas, en cuyo interior es necesario aclarar el sentido de la noción de sujeto y sus procesos de constitución. Desde esta perspectiva se analiza la evaluación como fenómeno de experiencia humana y de interacción social. Se describe e interpreta la forma en la que el sujeto se da a la experiencia y cómo desde ella se constituye y deviene en constituyente mediante las síntesis de estratos pasivos y activos. Se revela, entonces, una paradoja en sus procesos constitutivos en el escenario de la evaluación educativa. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades. Centro de Estudios de Ética Aplicada | es-ES |
dc.relation | https://revistaethika.uchile.cl/index.php/ETK/article/view/74510/77663 | |
dc.rights | Derechos de autor 2024 Revista Ethika+ | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista Ethika+; Núm. 10 (2024): Noviembre (2024) - Abril (2025); 99-121 | es-ES |
dc.source | 2452-6037 | |
dc.source | 2452-6037 | |
dc.subject | fenomenología | es-ES |
dc.subject | evaluación | es-ES |
dc.subject | sujeto | es-ES |
dc.subject | constitución | es-ES |
dc.subject | antropología fenomenológica | es-ES |
dc.subject | phenomenology | en-US |
dc.subject | evaluation | en-US |
dc.subject | subject | en-US |
dc.subject | constitution | en-US |
dc.subject | phenomenological anthropology | en-US |
dc.title | The Paradox of the Constitution of the Subject in Educational Evaluation in Latin America: An Analysis from Phenomenological Anthropology | en-US |
dc.title | La paradoja de la constitución del sujeto en la evaluación educativa en Latinoamérica: Un análisis desde la antropología fenomenológica | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículos evaluados por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Ethika+
[0-9]{4}