Phonological Awareness and Reading Fluency in Children with and without Developmental Language Disorder in Second, Third, and Fourth Grade of Primary School
Conciencia Fonológica y Fluidez Lectora en Escolares con y sin Trastorno del Desarrollo del Lenguaje de Segundo, Tercero y Cuarto año de enseñanza básica
Author
Carreño-Sepúlveda, Francisca
Arancibia-Gutiérrez, Beatriz
Abstract
Reading fluency requires metaphonological skills for efficient word reading. These skills are often diminished in children with Developmental Language Disorder (DLD). Despite this, insufficient attention has been given to their fluency, which is why this study examines the relationship between reading fluency and phonological awareness in 15 students with DLD and 15 with Typical Language Development (TLD) in second, third, and fourth grades of primary school. Using mixed repeated-measures ANOVAs and considering age as a covariate, the study examines group differences and whether phonological awareness influences variations in reading fluency. The test Instrumento de Diagnóstico para los Trastornos Específicos de Lenguaje en Edad Escolar (IDTEL) was employed to measure syllable addition, syllable inversion, and phoneme blending. Reading fluency (speed, accuracy, volume, intonation, pauses, segmentation, overall quality, and total fluency) was assessed using the Reading Fluency Scale in Spanish (Escala de Fluidez Lectora). Correlations were observed between phoneme blending and the accuracy, segmentation, and overall quality of reading. In children with TLD, correlations were found between syllable inversion, phoneme blending, and fluency. The main results of the mixed ANOVAs indicate a significant effect of diagnosis on both phonological awareness and reading fluency in children with DLD, and for both groups, an effect of phoneme blending ability on reading fluency. La fluidez lectora requiere de habilidades metafonológicas para leer eficientemente las palabras. Dichas habilidades tienden a estar descendidas en los niños con Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL). Aun así, no se ha puesto suficiente atención en su fluidez, por lo que en este estudio se describen las relaciones entre esa habilidad y la conciencia fonológica en 15 escolares con TDL y 15 con Desarrollo Típico del Lenguaje (DTL) de segundo, tercer y cuarto año básico. Mediante ANOVAS mixtos de medidas repetidas, y considerando la edad como covariable, se examinan las diferencias entre los grupos y si las habilidades de conciencia fonológica se asocian a diferencias en fluidez lectora. Se utilizó el Instrumento de Diagnóstico para los Trastornos Específicos de Lenguaje en Edad Escolar (IDTEL) para medir adición e inversión de sílabas y unión de fonemas. La fluidez (velocidad, precisión, volumen, entonación, pausas, segmentación, calidad global y fluidez total) se evaluó a través de la Escala de Fluidez Lectora en Español. Se observaron correlaciones entre unión de fonemas y la precisión, segmentación y calidad global de la lectura de los niños con TDL. En los niños con DTL, se observaron correlaciones entre inversión silábica y unión de fonemas con la fluidez. Los principales resultados de los ANOVAS mixtos indican un efecto del diagnóstico en los niños con TDL, tanto en conciencia fonológica como en fluidez lectora. Para ambos grupos existió un efecto de la habilidad fonológica para unir fonemas sobre la fluidez lectora.